Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rätt inställningar för färg vid utskrift av foton.

iMarc
 Share

Recommended Posts

Allt eftersom jag börjat jobba mer med bilder i råformat så har jag stött på diverse problem vid utskrift. 
Någon som har bra koll på hur man ställer in rätt profiler så färgåtergivningen på skärmen överensstämmer med den utskrivna bilden?

Skärmens inställning, skrivarprofil, colorsync, Mac OS inbyggda färgprofiler. De bitarna har jag lite dålig koll på. Redigerar mest i Photoshop. Det jag tycker är mest besvärligt är färgprofiler. Skärmen har flera olika lägen: RGB: 1,2,3,4,5, sRGB, Native och ett programmeringsläge. Har just nu skärmen inställd på sRGB. 

Om jag väljer att skrivaren hanterar färger, istället för colorsync Photoshop och vice versa, så blir resultatet väldigt olika så jag antar att detta har med färgprofilerna att göra. Så tips på hur man ställer in det hela emottages tacksamt. 

Skärmbilder är RGB och utskrift är CMYK, till att börja med. Så bilder som ska skrivas ut ska vara kodade för CMYK. Apples inbyggda:

dump.thumb.jpg.f23b5e937e0d1da7e2b39971aed748b4.jpg

Edited by Alix
  • Thanks 1

9 timmar sedan, Alix säger:

Skärmbilder är RGB och utskrift är CMYK, till att börja med. Så bilder som ska skrivas ut ska vara kodade för CMYK. Apples inbyggda:

dump.thumb.jpg.f23b5e937e0d1da7e2b39971aed748b4.jpg

Kör Mojave, ska leta efter den profilen, har inte sett den då jag senast gick igenom profilerna f

Du kommer tyvärr aldrig att få överensstämmande färger utan att kalibrera både skärm och skrivare. Testa att köpa en kalibrator för skärmen först. 

Går det överhuvudtaget att få överstämmande färger?

Hur färgen uppfattas beror väl av ljuset i rummet, hur ljuset reflekteras (olika) av skärm och papper. Papperets kvalitet, om det är blankt eller matt osv.

En gammal vän hade tidigare ett tryckeri och jag minns att vi vid ett tillfälle diskuterade problemet. Men kanske har tekniken gått framåt… 

Edited by boevil

2 minuter sedan, boevil säger:

Går det överhuvudtaget att få överstämmande färger?

Överensstämmande med vad? En filosofisk fråga. Ser vi ens samma färger, individuellt? Att vi pekar ut samma nyans betyder inte att vi ser dem på samma sätt. I grunden kan man väl säga att en kameraprogramvara som registrerar verkligheten as is med varje pixel åtminstone är trogen sitt eget ”öga”, vilket inte alls stämmer överens med det mänskliga ögat, vilket har betydligt mer avancerad ”HDR” än kameran. Vad man absolut inte kan uppnå är att det som ser bra ut på skärmen också blir det man ser på en utskrift. Färdvägen är för slingrig och lost in translation en realitet. Ambitionen, menar jag, måste då vara att man är nöjd med det tryckta resultatet, oavsett hur det ser ut på skärmen.

4 minuter sedan, Alix säger:

Överensstämmande med vad? En filosofisk fråga. Ser vi ens samma färger, individuellt? Att vi pekar ut samma nyans betyder inte att vi ser dem på samma sätt. I grunden kan man väl säga att en kameraprogramvara som registrerar verkligheten as is med varje pixel åtminstone är trogen sitt eget ”öga”, vilket inte alls stämmer överens med det mänskliga ögat, vilket har betydligt mer avancerad ”HDR” än kameran. Vad man absolut inte kan uppnå är att det som ser bra ut på skärmen också blir det man ser på en utskrift. Färdvägen är för slingrig och lost in translation en realitet. Ambitionen, menar jag, måste då vara att man är nöjd med det tryckta resultatet, oavsett hur det ser ut på skärmen.

Jag håller med dig. Jag använde ordet ”överensstämmer” eftersom iMarc gjorde det i sitt ursprungliga inlägg.

21 timmar sedan, iMarc säger:

Någon som har bra koll på hur man ställer in rätt profiler så färgåtergivningen på skärmen överensstämmer med den utskrivna bilden?

7 minuter sedan, boevil säger:

Jag håller med dig. Jag använde ordet ”överensstämmer” eftersom iMarc gjorde det i sitt ursprungliga inlägg.

Bra så. Ska väl tillägga att en bra tryckare känner sin utrustning och därför av erfarenhet (och skärmkalibrering) vet hur bilden ska se ut på skärmen för att bli bra i tryck. Det enda väsentliga är att skärmbilden ger CMYK i utdata.

Ibland blir utskriften bättre än det som visas på skärmen. 
Kalibrering av skärmen är svårt, då den jag använder är av typen enterprise och har extremt mycket inställningar. Likaså väldigt många utgångar inkl synkport. Vidare gäller det att experimentera med Photoshops utskriftsinställningar, finns massor där att justera resp ändra samt postscript. Tycker det var mycket enklare förr att få ”rätt” utskrift. 

Att det är svårt med färgutskrifter och färgtryck beror på att färgrymden är mycket större på en skärm än på papper.

Tidningen Ny Teknik hade en artikel om färgtryck för några år sedan. Tidningens tryckare uttryckte det ungefär så här: När man går från bildskärm till tryck är som att försöka spela en pianokonsert på ett piano med bara två oktaver.