Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Panikhjälp - ett komplext problem med Gmail!


Matador2003
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla! Jag har detta komplexa problem, jag hoppas någon vet hur man löser detta. En familjemedlem har ett google-konto och är allmänt ovan datorer etc. Han försökte logga in på sitt gmail men skrev in fel lösenord ex antal gånger. Nu verkar det som lösenordet nollställts för gamla lösenordet fungerar ej längre. Problemet nu är att telenummret till 2 vägs-indentifieringen inte fungerar då han har nytt nummer sedan många år tillbaka och har alltså inte uppdaterat talet. Så går detta överhuvudtaget att lösa? Koden för att nollställa och sätta nytt lösenord kommer ju till fel telefonnummer?

 

Någon som vet hur man går till väga med sådant här problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, Telly82 said:

Mm tyvärr löser inte detta problemet. Mitt problem är att det är både ett lösenord som inte fungerar samt det faktum att tvåvägsverifieringen inte heller fungerar med bytt nummer. Verkar inte finnas något direkt svar på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Matador2003 säger:

Mm tyvärr löser inte detta problemet. Mitt problem är att det är både ett lösenord som inte fungerar samt det faktum att tvåvägsverifieringen inte heller fungerar med bytt nummer. Verkar inte finnas något direkt svar på detta.

Jo, svar finns där, men behöver tyvärr inte innebära någon lösning. Se bifogad dump. Citat:

”Vi kontrollerar att det är ditt konto genom att ställa några frågor. Svara så gott du kan.”

 

Går inte det så är det kört med det kontot. I så fall anges följande: ”Kan du ändå inte logga in? Överväg att skapa ett nytt Google-konto.”

 

dump.png.975b00eaa2601a9ca4a76960a697e66f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Matador2003 said:

Mm tyvärr löser inte detta problemet. Mitt problem är att det är både ett lösenord som inte fungerar samt det faktum att tvåvägsverifieringen inte heller fungerar med bytt nummer. Verkar inte finnas något direkt svar på detta.

Fast det är detta som är så besynnerligt. Står ju "To recover your account, try again to sign in:

  • Answer as many questions as you can
  • Use a device where you’ve signed in before
  • Choose a familiar Wi-Fi network, such as at home or work"

Vilka frågor? Det kommer ju inga frågor? Man kommer till ruta ett där man ombeds att logga in, därefter väljer man då i gen glömt lösenord, kommer till denna text igen. Dvs en loop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Matador2003 säger:

Vilka frågor? Det kommer ju inga frågor?

Jag gissar att det inte fanns några kontrollfrågor att svara på när kontot skapades för "många år" sedan. Det är troligen en funktion som infördes senare.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago, Telly82 said:

Jag gissar att det inte fanns några kontrollfrågor att svara på när kontot skapades för "många år" sedan. Det är troligen en funktion som infördes senare.

Nu vet vi om lösenordet, men kan alltså inte använda tvåvägsverifieringen pga bytt nummer sedan länge. Verkar ju absurt om man kan sitt lösenord men inte har tillgång till sitt gamla nummer så kan man inte logga in någonsin igen? Detta eftersom frågorna inte heller kommer upp, då det förmodligen som du säger inte fanns då kontot skapades. Tycker man borde kunna ändra detaljer om man kan sitt lösenord i alla fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-07 11:46, Matador2003 säger:

Han försökte logga in på sitt gmail men skrev in fel lösenord ex antal gånger. Nu verkar det som lösenordet nollställts för gamla lösenordet fungerar ej längre.

 

11 minuter sedan, Matador2003 säger:

Nu vet vi om lösenordet, 

Nej, det gör ni ju inte längre, eftersom det blivit ändrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag gissar att det inte fanns några kontrollfrågor att svara på när kontot skapades för "många år" sedan. Det är troligen en funktion som infördes senare.

Tvärtom, faktiskt. Det fanns förr men finns inte längre.

 

https://support.google.com/mail/thread/5409047/how-do-i-get-prompted-to-answer-security-questions-to-recover-my-account?hl=en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...