Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27” prickig skärm


wristel
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Min trotjänare har strulat med att starta om ett bra tag och på senare tid blivit svart/inte gått att väcka från viloläge utan att stänga av den genom att hålla inne powerknappen på baksidan…

 

idag när jag startade den så blev bilden prickig och den stannade 2/3 av ”progress stapeln”.. startade med shift intryckt då startade den men med turkos streck över… dom försvann när man öppnade fönster men datorn kändes extremt trött och fönster hackade när dom öppnades osv…

 

startade om den och då blev den prickig igen och startade inte…

 

den har även blivit varm på baksidan ibland… detta har den dock blivit under en längre tid…

 

..är det någon som har några idéer?

92FEB177-FAE6-42B5-897B-E97575B25370.jpeg

F969DA53-5D7A-484E-BB3A-658460D52B38.jpeg

D8D32492-111E-43B7-BC42-69364D4A513F.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Vilken Imac är det? Den i din profil, en Imac 27" Late 2009?

Japp… late 2009, i7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Stereotypen säger:

Typiskt symptom för trasigt grafikkort.

Är det nån idé att ens försöka hitta ett nytt?

.. och isåfall, vart och vad ska jag leta efter som passar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, wristel säger:

Är det nån idé att ens försöka hitta ett nytt?

Tror inte det. Grafikkortet brukar vara fastlött och kan då inte bytas.

 

Se om du kan hitta en begagnad iMac från tidigast 2011 så är den mycket snabbare. Och 2012 så kom USB 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, wristel säger:

Är det nån idé att ens försöka hitta ett nytt?

.. och isåfall, vart och vad ska jag leta efter som passar?

Det finns en radikal och komplicerad metod du kan testa: 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Telly82 säger:

Tror inte det. Grafikkortet brukar vara fastlött och kan då inte bytas.

 

Se om du kan hitta en begagnad iMac från tidigast 2011 så är den mycket snabbare. Och 2012 så kom USB 3.

Vad är Detroit att betala för dessa och antar att den från sent 2012 är betydligt vassare än den från mitten 2011 även om man bara slösurfar och editerar lite bilder?

 

Går det rädda det som finns på min gamla hårddisk?.. ligger nämligen en registrerad installation av Photoshop p den från föregående ägare… sen är det ju massa bilder osv jag skulle vilja ha kvar.

78225173-FE08-43B9-9755-0955302EEFBC.jpeg

EE19646F-2D55-4CAB-92A2-C78A56303176.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, wristel säger:

Går det rädda det som finns på min gamla hårddisk?.

Ja.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1443/mac

 

Eller så plockar du fysiskt ur disken ur datorn och sätter den i ett USB-kabinett för 3,5-tumsdiskar.

 

Eller ännu enklare om du har en Time Machine backup eller en klon på en extern disk.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Stereotypen säger:

2011 är också drabbade med dåliga grafik-kort - undvik.

Vad är vettigt att betala för denna?

EF7A037C-1C57-4763-B908-1029E349AA8C.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 10 år gammal dator? Inte mycket, men denna är toppmodellen det året så 5,000:-  Vad vill säljaren ha?

Redigerad av Axelman
klantat mig
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-07 10:36, wristel säger:

Vad är Detroit att betala för dessa och antar att den från sent 2012 är betydligt vassare än den från mitten 2011 även om man bara slösurfar och editerar lite bilder?

2010 och äldre är i dag stenålder. 2011 genomförde Apple en stor hårdvaru-uppgradering för alla Macar så de flesta fick 100% mer prestanda. Skillnaden mellan 2011 till 2012 är ca 10% men USB 3 kom 2012 och är guld när man vill köra snabba SSD-hårddiskar. 2012 är fullt duglig än i dag med mycket RAM-minne och en SSD som startdisk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

En 12 år gammal dator? Inte mycket, men denna är toppmodellen det året så 5,000:-  Vad vill säljaren ha?

Det är vad han vill ha.. men det är ju som du säger, en 12år gammal dator!

 

får se om det går att pruta lite..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, wristel säger:

Det är vad han vill ha.. men det är ju som du säger, en 12år gammal dator!

 

får se om det går att pruta lite..

Hur får ni 2012 till att vara 12 år sedan? Vilket år är det nu? Har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, pajj säger:

Hur får ni 2012 till att vara 12 år sedan? Vilket år är det nu? Har jag missat något?

Lyssna till expertisen, 2021 - 2012 = 12 !

:dumstrut:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, pajj säger:

Hur får ni 2012 till att vara 12 år sedan? Vilket år är det nu? Har jag missat något?

Jajaja. Ungefär!!   whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.341db9c6af36b8d12f3bae4b40bc4f8c.gif

 

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 09.19.11.png

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är så gammal som man känner sej.. sitter en 1tb mekanisk disk i den så den kanske känns som 12år gammal..🤪

 

men kan man få den för under 5k så är det ett vettigt pris?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, wristel säger:

Man är så gammal som man känner sej.. sitter en 1tb mekanisk disk i den så den kanske känns som 12år gammal..🤪

 

men kan man få den för under 5k så är det ett vettigt pris?!?

Den disken kan du absolut inte lita på. En mekanisk hårddisk är någorlunda säker upp till 3 år sen ökar felprocenten för att stiga kraftigt vid 5 år. Den KAN verka OK, men jag skulle köpa en extern SSD och köra allt därifrån. En topprustad iMac kan vara välanvänd så å ena sidan kostar den mer pga utförandet men man får dra av lika mycket om den är hårdkörd. Du kan föreslå 4,000:- med argumentet att du måste byta hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Axelman säger:

En 10 år gammal dator? Inte mycket, men denna är toppmodellen det året så 5,000:-  Vad vill säljaren ha?

Hokuspokus och så var det bara 10…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Den disken kan du absolut inte lita på. En mekanisk hårddisk är någorlunda säker upp till 3 år sen ökar felprocenten för att stiga kraftigt vid 5 år. Den KAN verka OK, men jag skulle köpa en extern SSD och köra allt därifrån. En topprustad iMac kan vara välanvänd så å ena sidan kostar den mer pga utförandet men man får dra av lika mycket om den är hårdkörd. Du kan föreslå 4,000:- med argumentet att du måste byta hårddisk.

Funkar det att köra operativsystemet på en extern disk?..

 

behöver även lagring så kanske kan sätta i den 2tb mekaniska disken jag satte i min 2009 för några år sedan när orginaldisken dog!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, wristel säger:

Denna borde funka att köra operativsystem mm på eller?

https://www.inet.se/produkt/4302411/seagate-one-touch-ssd-500gb-silver

Ja. Men eftersom en iMac 2012 bara har USB 3 ( USB A-kontakt ) så kommer den inte att köra snabbare än ca 400 MB/S eftersom datorn inte kan mer. Vilket är i och för sig mycket bättre än vilken mekanisk hårddisk som helst.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-09 14:14, Axelman säger:

Den disken kan du absolut inte lita på. En mekanisk hårddisk är någorlunda säker upp till 3 år sen ökar felprocenten för att stiga kraftigt vid 5 år. Den KAN verka OK, men jag skulle köpa en extern SSD och köra allt därifrån. En topprustad iMac kan vara välanvänd så å ena sidan kostar den mer pga utförandet men man får dra av lika mycket om den är hårdkörd. Du kan föreslå 4,000:- med argumentet att du måste byta hårddisk.

Jag har många hårddiskar och har haft i många år och innan SSD erna kom så fanns ju inget annat så var du hittat den här informationen vet inte jag. En enda hårddisk under det måste vara över 25 år har jag fått slänga det är allt och jag tror även mina gamla IDE hårddiskar skulle funka om jag körde dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Proton säger:

Jag har många hårddiskar och har haft i många år och innan SSD erna kom så fanns ju inget annat så var du hittat den här informationen vet inte jag. En enda hårddisk under det måste vara över 25 år har jag fått slänga det är allt och jag tror även mina gamla IDE hårddiskar skulle funka om jag körde dom.

Den kommer från sveriges största dataräddningsföretag. Det är vad deras statistik säger. Det betyder att inte alla diskar rasar! Men kalla hårda fakta är att tillförlitligheten är god upp till tre år och acceptabel till fem. Sen får ju var och en göra som man vill, men som moderator måste jag ju ge dig fakta och råd som är korrekta. Det är ju ditt problem om disken rasar, inte mitt.... default_laugh.png.d2be9f3761ac340fcf40bd4188f3b1dc.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...