Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta FW800 till Mac Mini M1.


brjohan
 Share

Rekommendera Poster

Du får söka efter adaptrar på här på nätet..

Har inte tittat så noga, men du ju se om det finns något här

 

https://www.amazon.com/firewire-800-usb/s?k=firewire+800+to+usb

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta är ett typiskt svar på en rimlig fråga i detta forum, så var mina farhågor befogade.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, brjohan säger:

Om detta är ett typiskt svar på en rimlig fråga i detta forum, så var mina farhågor befogade.

Jag förstår inte vad du menar. Gillar du inte att någon försöker svara på din fråga? Vi kan ju inte allt. Typisk betyder upprepad och lär knappast inträffa efter en fråga.......

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fick ju en länk så du kan kolla, om du gett mig mer upplysningar om vilka portar du har på din dator, vi håller ju inte kolla på alla modeller som finns, inte jag i vart fall.

 

 

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, brjohan säger:

Om detta är ett typiskt svar på en rimlig fråga i detta forum, så var mina farhågor befogade.

Hurra, en oförskämd nykomling.

Jag undrar om någon har lust att hjälpa honom ?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, brjohan säger:

Om detta är ett typiskt svar på en rimlig fråga i detta forum, så var mina farhågor befogade.

Välkommen till forumet! Det här är inte någon kundtjänst på ett företag. Vi är användare som försöker dela med oss av kunskaper och erfarenheter. Jag vet inte vad du befarar. Är det rimligt att ditt andra inlägg någonsin har sådan ton?

Om du tittar runt i lite olika trådar så får du en uppfattning om vad som är typiskt.

 

För att svara på din första fråga så, ja det går. Man behöver adaptrar, 2 stycken.

En från FW 800 till Thunderbolt 1/2, nästa adapter TB 1/2 till Thunderbolt 3 och koppla in i macminin.

Du behöver överväga hur din utrustning strömförsörjs. 
https://forums.macrumors.com/threads/connecting-firewire-800-drive-to-usb-c.2243804/

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med eftertankens kranka blekhet får man väl säga att Thunderbird 1&2 inte var hejdundrande succéer. Apple har som nämnts ovan släppt 2 adaptrar, men med Apple-priser, så kalaset om man ska ha båda går på bortemot tusenlappen. Någon som går direkt från exempelvis USB c till Firewire hittar jag inte. Det kan finnas någon dockningsstation möjligen, men de är ju ännu dyrare. 

Finns på Kjell Co art. 69103 & 97389 , Amazon, etc. 

 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För två (pol ran och sefr) substantiella svar tackas!

 

Dock, att damma av en gammal Win-7-kärra och skaffa ett PCIe-FW-kort förefaller vara en enklare lösning för mitt aktuella och tillfälliga behov.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, brjohan säger:

För två (pol ran och sefr) substantiella svar tackas!

 

Dock, att damma av en gammal Win-7-kärra och skaffa ett PCIe-FW-kort förefaller vara en enklare lösning för mitt aktuella och tillfälliga behov.

 

 

Absolut, om man redan har en sådan burk stående. Jag har även skaffat ett SCSI-kort till en PC-burk, det är nog ca 15 år gammalt men går fortfarande att trolla in i Windows 10 samt givetvis Linux. Att läsa gamla (externa) macformaterade hårddiskar med endast firewire (om det är det man ska göra), eller än värre, optiska skivor brända med HFS som filformat, eller rentav en SCSI-disk, det är inte så lätt på Apples moderna maskiner. Min brors bröllopsfilm drog jag från filmkamera via firewire på en Windowsdator för slutförvaring på Mac. 
 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall handlar det om att fånga innehållen i ett antal DV-band från 1998-2004.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, sefr säger:

TS dator har inte den Thunderboltkontakten. Se inläggen ovan.

Givetvis får man ha en adapter jag har det så det går allt. Blir ju trots allt billigare än andra alternativ.

 

Själv har jag ett gäng hackintoshar så jag har tillgång sånt som fortfarande finns i os x men inte på en modern riktig mac. Det kan vara väldigt praktiskt ibland.

 

I värsta fall får man helt enkelt spela över filmen via analog ut som jag tror borde finnas på dom flesta konsumentkameror och ett capturekort som tex Easycap men jag tror det blir lika dyrt som med adaptrarna.

Redigerad av Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har en OWC Thunderbolt 3 docka av den gamla typen. Den har FW800 anslutning och den har jag använt till morsans M1 iMac för att ansluta en gammal FW800 disk. Så det fungerar fint men det dräller inte av adaptrar där ute.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...