Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med nätverk och tyda kråkfötter…


boevil
 Share

Go to solution Solved by sefr,

Rekommendera Poster

Jag försöker hjälpa min gamla väns fru som har skaffat nytt mobilt modem och ny tv-box från Tele-2. 

Min gamle vän är död sedan några år, jag har en del anteckningar och scheman som han gjort. 

Ett problem är att jag inte kan se vad det står i vissa fall, vet inte om det har någon betydelse … men ändå.

Här är hans kopplingsschema:

314623423_kopplingorig.thumb.png.8fb45dd1d529e7d85247d0ba4f436cfd.png

 

Jag har renskrivit/ritat kopplingen o det ser ut så här:

Koppling.thumb.png.52717688a96590c354c728170b387389.png

 

 

Och så mina frågor:

1. Är det någon som kan förstå vad det står i underkanten? OSD-monitor? AY? USB? Disk?

2. Han hade låtit TM stå för det trådlösa nätverket, jag vill ändra så att modemet ger trådlöst nätverk.-

Vilken inställning ska TM ha?

3.  Nåt som bör ändras i kopplingarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skriva att jag tänker helt enkelt byta modemet mot det nya och TIVO-boxen mot den nya TV-huben.

Det måste väl fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det står AX, det är väl musikutrustning av olika slag? Högtalare, förstärkare m m. OSD monitor, USB och disk stämmer.

Edit: Jämfört med diagrammet har du bytt plats på HDMI 2 och 3. Plus moddat lite, men det förstår man.

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Hjälp med nätverk och tyda kråkfötter…

Ok, tack.

’men vilken inställning ska TM ha, den ska väl vara bryggan… men heter det i AirPort-verktyget? Jag hittade inte när jag letade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet vilken inställning som TC ska ha om jag stänger av dess trådlösa nätverk och istället använder modemets?

 

TC fungerar väl även när datorn är kopplad trådat? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, boevil säger:

Jag försöker hjälpa min gamla väns fru som har skaffat nytt mobilt modem och ny tv-box från Tele-2. 

Min gamle vän är död sedan några år....

 

Och så mina frågor:

....

2. Han hade låtit TM stå för det trådlösa nätverket, jag vill ändra så att modemet ger trådlöst nätverk.-

Vilken inställning ska TM ha?

3.  Nåt som bör ändras i kopplingarna?

 

I ursprungsskissen "modem" kanske betyder just det. Sedan går signalen till TC som agerar router och dessutom sänder via wifi.

Det nya mobila modemet, har det routerfunktion? då är det väl enklast att ansluta dator och övriga enheter direkt dit? Båda burkarna ska inte vara router samtidigt. "bara en tupp i taget i hönsgården"

vad ska TC göra för nytta i framtiden?

nya TV-boxen, hur ska den matas?

 

TC bryggning, koppling, Airportverktyg får vi vänta tills @Telly82 vaknar/kommer online, tror han kan det bra.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sefr säger:

I ursprungsskissen "modem" kanske betyder just det. Sedan går signalen till TC som agerar router och dessutom sänder via wifi.

Det nya mobila modemet, har det routerfunktion? då är det väl enklast att ansluta dator och övriga enheter direkt dit? Båda burkarna ska inte vara router samtidigt. "bara en tupp i taget i hönsgården"

vad ska TC göra för nytta i framtiden?

nya TV-boxen, hur ska den matas?

 

TC bryggning, koppling, Airportverktyg får vi vänta tills @Telly82 vaknar/kommer online, tror han kan det bra.

Sven

Det nya modemet är (väl) inte mobilt utan det här. Wi-Fi-hub-c3.

det har router, det hade (nog) det gamla modemet också. Min tanke är att det nya modemet ska stå för både trådat och trådlöst nätverk.

 

TC innehåller säkerhetskopior av datorn, med hjälp av time machine. Datorn är kopplad trådat till TC och ger också internet till datorn.

TC kommer alltså i princip degraderas till hårddisk och hub.

 

den nya tv-boxen kopplas på samma sätt som den gamla. Antenn o nätverk in, hdmi  ut.

 

Hoppas du/ni förstår, jag kan inte sånt här.
 

Redigerad av boevil
iPad -stavningskontroll
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, boevil säger:

Datorn är kopplad trådat till TC och ger också internet till datorn.

Datorn kopplad via TC till det nya modemet och ger internet till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
23 minuter sedan, boevil säger:

Det nya modemet är (väl) inte mobilt utan det här. Wi-Fi-hub-c3.

det har router, det hade (nog) det gamla modemet också. Min tanke är att det nya modemet ska stå för både trådat och trådlöst nätverk.

 

Knappast mobilt, nej. Låt det vara router och anslut alla nätverksenheter dit. Om portarna inte räcker så krävs en switch så ni får tillräckligt antal portar. Tex en liten switch i TV-rummet där alla enheter ansluter till TV-apparaten.

TC ska vara i bryggläge, wifi avslaget. Du skrev att du hittade inte wifi-valet i Airportverktyg. Kanske det blir klarare här: https://www.macworld.com/article/227774/how-to-disable-wi-fi-base-station-features-on-a-time-capsule.html backup:

 

om TC som Timemachine: https://macworld.idg.se/2.1038/1.683815/time-capsule-backup

 

Om jag stod i samma situation som ni skulle jag överväga återstående livslängd på hårddisken i TC.  Alla hårddiskar går sönder. TC är inte helt ny. Nya routern ska sköta både trådat nätverk och wifi. 

Anslut datorn till nya routern. Anslut en ny, extern usb-disk direkt till datorn och använd den endast till TimeMachine.

Använd TC till brevpress.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, sefr säger:

Knappast mobilt, nej. Låt det vara router och anslut alla nätverksenheter dit. Om portarna inte räcker så krävs en switch så ni får tillräckligt antal portar. Tex en liten switch i TV-rummet där alla enheter ansluter till TV-apparaten.

TC ska vara i bryggläge, wifi avslaget. Du skrev att du hittade inte wifi-valet i Airportverktyg. Kanske det blir klarare här: https://www.macworld.com/article/227774/how-to-disable-wi-fi-base-station-features-on-a-time-capsule.html backup:

 

om TC som Timemachine: https://macworld.idg.se/2.1038/1.683815/time-capsule-backup

 

Om jag stod i samma situation som ni skulle jag överväga återstående livslängd på hårddisken i TC.  Alla hårddiskar går sönder. TC är inte helt ny. Nya routern ska sköta både trådat nätverk och wifi. 

Anslut datorn till nya routern. Anslut en ny, extern usb-disk direkt till datorn och använd den endast till TimeMachine.

Använd TC till brevpress.

 

Din hjälp och råd är guld värda!

Nu ska jag se om jag kan implementera dom… 

 

Du har också rätt vad det gäller TC, den kan gå sönder när som helst.

TC borde ersättas med en nätverksdisk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Telly82 säger:

Längst ner på skissen ska det nog stå "OSD Monitor" respektive "AV".

Kanske med en sådan här kabel:

https://www.clasohlson.com/se/AV-kabel-RCA-Exibel/p/Pr388094000

 

9664781615134.jpg

Jo, AV är det nog… Alix föreslog AX.

ja det är väl ljud på något sätt- disk är nog cd-spelare!

 

min gamle vän ville kunna styra allt från framför tv:n…

 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, boevil säger:

a det är väl ljud på något sätt- disk är nog cd-spelare!

Tror inte det, cd-spelare för ljud, ansluten med usb? knappast. Det är troligen en usb-hårddisk för att spela in från TV och kunna spela upp senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Det är nog AV. Tänkte inte på att kabeln heter så.

Jo, trodde jag också… men heter det inte aux för auxiliary?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, boevil säger:

Jo, trodde jag också… men heter det inte aux för auxiliary?

Jo, men Aux brukar bara vara för ljud. AV är ljud och bild. Receivern använder antagligen TVn som "On-Screen-Display".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-28 10:23, sefr säger:

Knappast mobilt, nej. Låt det vara router och anslut alla nätverksenheter dit. Om portarna inte räcker så krävs en switch så ni får tillräckligt antal portar. Tex en liten switch i TV-rummet där alla enheter ansluter till TV-apparaten.

TC ska vara i bryggläge, wifi avslaget. Du skrev att du hittade inte wifi-valet i Airportverktyg. Kanske det blir klarare här: https://www.macworld.com/article/227774/how-to-disable-wi-fi-base-station-features-on-a-time-capsule.html backup:

 

om TC som Timemachine: https://macworld.idg.se/2.1038/1.683815/time-capsule-backup

 

Om jag stod i samma situation som ni skulle jag överväga återstående livslängd på hårddisken i TC.  Alla hårddiskar går sönder. TC är inte helt ny. Nya routern ska sköta både trådat nätverk och wifi. 

Anslut datorn till nya routern. Anslut en ny, extern usb-disk direkt till datorn och använd den endast till TimeMachine.

Använd TC till brevpress.

 

Fungerade utmärkt, tack för dina  råd. 
Om du behöver en brevpress, har jag nog en till salu snart.


 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...