Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini 2020 - bra och rätt köp?


Orfeus
 Share

Rekommendera Poster

Jag är sugen på att köpa en Mini Mac och tänkte bara checka att jag tänker rätt innan jag slår till.

 

Vi ska ha den som familjedator och gör väl inget direkt betungande på den. Men bra är såklart om den räcker några år.

Men på min MacBook Air har jag bara 128gb minne, vilket alltid känns för trångt. Så där vill jag ha mer.

Skärm, mus och tangentbord finns redan.

 

Så jag har kikat på en Mac Mini 2020, och modellen verkar heta M1 8C. Vidare 16GB minne och 512GB hårddisk.

Priset ligger på ca 13500kr.

 

Så jag undrar helt enkelt om det är ett bra köp och jag tänker rätt?

Modellen är väl ett år gammal. Är det något annat som är bättre är min budget max 13500kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte 16 GB RAM. Den nya tekniken med M1 gör att det inte alls gör samma nytta med mer RAM. Jag ser det som onödigt att betala för sådant som inte kommer till nytta. Bättre då att du lägger pengarna på en snabb extern SSD som du kan använda som backup. Eller något annat som du faktiskt vill ha eller har nytta av.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att Mini M1 är nog 500% kraftfullare ( enligt Geekbench ) och en framtidskonstruktion så ja. 16 GB RAM och 512 GB SSD är lysande premiumval som gör att det blir lång livslängd och ett bra andrahandsvärde.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KMN säger:

Påminner mig om något som Bill Gates (inte?) sa 1981…

Citat

Here's the legend: at a computer trade show in 1981, Bill Gates supposedly uttered this statement, in defense of the just-introduced IBM PC's 640KB usable RAM limit: "640K ought to be enough for anybody.

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...