Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söker Mac OS X 10.6.8 (snow leopard) installationsskiva


Fathermac
 Share

Go to solution Solved by Stereotypen,

Rekommendera Poster

  • Solution

Vad har du för iMac? Kanske bättre med något modernare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skivan har jag!!

pm om du är intresserad!!!

 

mvh

Peter

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Stereotypen säger:

Vad har du för iMac? Kanske bättre med något modernare.

Tror jag köpte den ny runt 2010 någonting.

ja jag vet att jag skulle behöva en nyare imac men inte haft ekonomi för det tyvörr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-21 19:33, Alix säger:

Kommer inte fungera med en iMac från 2010. Inte heller kommer retailskivan med Snow Leopard 10.6.3 att fungera.

Datorn är för ny och kräver en modellanpassad installationsskiva.

 

Men det finns väl ingen som helst anledning att köra gamla Snow Leopard idag? Eller har du en anledning Fathermac? Kör du Snow Leopard idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, SirKnasen säger:

Kommer inte fungera med en iMac från 2010.

Det visste jag inte då. För övrigt finns det ingen ”Mac OS X 10.6.8 (snow leopard) installationsskiva” överhuvudtaget, vare sig retail eller modellspecifik. Så svaret är nej, och det borde jag väl ha svarat då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Det visste jag inte då. För övrigt finns det ingen ”Mac OS X 10.6.8 (snow leopard) installationsskiva” överhuvudtaget, vare sig retail eller modellspecifik. Så svaret är nej, och det borde jag väl ha svarat då.

Det var mer av en upplysning nu när datormodell kom fram så inte trådskaparen kastar sig över beställ knappen 🙂

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Det var mer av en upplysning nu när datormodell kom fram så inte trådskaparen kastar sig över beställ knappen 🙂

Ja, givetvis! Bra där. :yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men datorn skeppades ju med 10.6, finns det verkligen ingen generisk 10.6.x-skiva som kan funka? Eller är skivorna 10.6.0 och Imac 2010 kräver 10.6.3 minst? Trodde jag hade en 10.6.8-skiva nånstans, men det kanske var en custom-version.

10.6 kör man väl främst för att använda Rosetta om man vill köra äldre PowerPC-program? Så det kan finnas skäl för att just 10.6 är nödvändigt.

Annars är väl snarlig backup och uppdatering till 10.13 High Sierra kanske att rekommendera, då kan 2010-Imac få något år till i tjänst kanske. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en iMac mid-2010 så skeppades de med Mac OS X 10.6.3 (Build 10D2322a)

Retailskivorna man kan köpa med Snow Leopard är version 10.6 eller 10.6.3 men av en tidigare ej kompatibel build.

 

En modellanpassad skiva med exempelvis 10.6.4 från en MacBook Pro är inte heller säkert att den fungerar.

 

Men vi får nog invänta svar från trådskaparen om det faktiskt finns ett behov av att installera 10.6 Snow Leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte starta i återställningsläget Cmd + R och välja nätverksinstallation? Då behöver man ingen skiva.

 

Fredrik

Redigerad av fred6633
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...