Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mikrofon med bootcamp på iMac 2008


Nessle
 Share

Rekommendera Poster

Jag har installerat Windows 7 med bootcamp på en iMac från 2008. Allt går som på räls med undantag för att jag inte kan få mikrofonen att ta upp ljud, varken ´den interna eller en extern via mikrofoningången på baksidan. Jag har laddat ned drivrutiner och uppdaterat dem. Alla indikationer är att mikrofonen fungerar men om jag försöker kolla med Sound Recorder i Windows eller med Google Meet regisreras inget ljud. Om jag startar datorn i Macläge fungerar den interna mikrofonen u.a.

Något tips? Datorn är avsedd för att min datornegative bror skall kunna använda Google Meet i den förening han är styrelseldeamot i så det är lite angeläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Nessle säger:

Jag har installerat Windows 7 med bootcamp på en iMac från 2008. Allt går som på räls med undantag för att jag inte kan få mikrofonen att ta upp ljud, varken ´den interna eller en extern via mikrofoningången på baksidan. Jag har laddat ned drivrutiner och uppdaterat dem. Alla indikationer är att mikrofonen fungerar men om jag försöker kolla med Sound Recorder i Windows eller med Google Meet regisreras inget ljud. Om jag startar datorn i Macläge fungerar den interna mikrofonen u.a.

Något tips? Datorn är avsedd för att min datornegative bror skall kunna använda Google Meet i den förening han är styrelseldeamot i så det är lite angeläget.

MS har som förslag, ett av dem, att man laddar ned drivrutin från Realteks hemsida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Nessle säger:

Recorder i Windows eller med Google Meet regisreras inget ljud. Om jag startar datorn i Macläge fungerar den interna mikrofonen u.a.

Något tips? Datorn är avsedd för att min datornegative bror skall kunna använda Google Meet i den förening han är styrelseldeamot i så det är lite angeläget.

Om den viktiga användningen av datorn är för Google Meet: Varför inte köra Google Meet under MacOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, TB-000 said:

Om den viktiga användningen av datorn är för Google Meet: Varför inte köra Google Meet under MacOS?

Det är svårt nog att få honom att använda dator och Windows är det enda han har erfarenhet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Alix said:

MS har som förslag, ett av dem, att man laddar ned drivrutin från Realteks hemsida.

 

Jag har gjort det och det funkar ändå inte. Mikrofonen syns inte heller i Enhetshanteraren i Windows, borde jag nämnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Nessle säger:

Jag har gjort det och det funkar ändå inte. Mikrofonen syns inte heller i Enhetshanteraren i Windows, borde jag nämnt.

Har du testat även de andra stegen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av mina problem är att jag inte har Mac OS installationsdisketterna och att diskläsaren är trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ned nya drivrutiner från Realtek enligt din länk och plötsligt fungerar det. Tidigare nedladdningar har inte hjälpt. Fortfarande syns inte mikrofonen i Enhetshanteraren.

Tack Alix för hjälpen - jag började ge upp!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...