Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Antal enheter - Router


xyz123
 Share

Rekommendera Poster

Allt fler enheter i vanliga hem behöver en IP-adress. Några exempel: Dörrklocka med kamera, Luftrenare, Termometer från Withings, Radio från Argon, HomePod mini, .... &c. Jag har lyckats räkna hur många jag har. Det var inte helt lätt! Det blev 26 st för några veckor sedan. Men mina VMS datorer, c:a 4 st, är inte med i denna räkning. Min nya HomePod mini är inte med. Jag har beställt ytterligare 3 st. ... &c Jag kan med lätthet råka ut för att ha fler än 32 enheter anslutna! Många routrar klara inte av så många. Bredbandsleverantörerna, åtminstone en del av dem, verkar också sakna erfarenheter av detta problem. Jag har bara sett utförlig information om antal noder från en leverantör, en router, TP-link Archer MR600. Den påstås kunna hantera 64 enheter.

 

Det är hög tid att alla proffs testare på våra IT-tidningar dels frågar, i klartext, leverantörerna om hur många enheter deras routrar klarar, dels att de testar hur många som routerna i praktiken klarar av. Dels också att våra bredbandsoperatörerna tar med detta problem i sin hantering. Information till supporten att fråga hur många enheter som är anslutna till kundernas routrar. Dels också tar redan på många enheter de routrar som de säljer klarar av.  

 

(PS Jag är ordblind. Ursäkta stavfel och val av fel ord.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ipnät med masken 255.255.255.0 omfattar 64 adresser. Har för mig att .64 inte kan användas. Så vilken router som helt borde kunna använda 63 enheter. Om dessa inte räcker installerar man en router till med ett annat ipnät. 
Att en router begränsas till 32 adresser är en nyhet för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, jan.s säger:

Ett ipnät med masken 255.255.255.0 omfattar 64 adresser. Har för mig att .64 inte kan användas. Så vilken router som helt borde kunna använda 63 enheter. Om dessa inte räcker installerar man en router till med ett annat ipnät. 
Att en router begränsas till 32 adresser är en nyhet för mig.

254 enheter fixar väl det där nätet?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda publicerade gräns jag sett är 64. Vilka gränser som finns för övriga vet jag inte. MEN för somliga ligger den ngn stans mellan 10 och 15. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS Det räcker inte att en router kan hantera adressraden. Den måste också ha MINNE och CPU till alla anslutna enheter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.mekan0.com/sv/antalet-enheter-som-kan-ansluta-till-routern/
 

Citat

Teoretiskt kan en hemrouter ha 254 enheter anslutna till sig. Detta beror på gränsen i IP-adresserna som kan tilldelas enheter, från 192.168.1.0 till 192.168.1.255.

Citat

Det är teorin, men i praktiken kommer du att upptäcka att de flesta routrar kan hantera mycket färre anslutningar. Återigen kan du kolla med tillverkaren för att se om det anger ett specifikt nummer men det kan variera från 10 (mycket ovanligt) till 150.

Vet inte hur pålitlig  sidan är… men verkar vara som TS skriver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rodnande…skrev förstås fel..254 är förstås rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...