Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera från Big Sur


frkFossil
 Share

Rekommendera Poster

Har en MacBook Air tidigt 2015. I våras uppgraderade jag IOS till Big Sur o det funkade utmärkt. För ett par veckor sen flaggades för nya IOS Monterey, ca 12 GB. Okej, tänkte jag, kanske lika bra hänga på. Så datorn fick vara igång medan jag var ute. Efter 7 timmar hade den laddat ner 12,13 GB och sen hände ingenting. Vart tog det hela vägen?

Ett par veckor tidigare fanns uppdateringar för Big Sur samt Safari på totalt några GB. Som jag hämtade och allt funkade som en normal uppgradering med omstarter etc. MEN sen flaggades kort därefter för samma uppdateringar igen. ? Så tydligen tog de inte. Därför borde jag väl fattat det vore dumt prova med nytt IOS. Men tacksam om någon kan någon förklara varför.

Är det meningen jag ska skrota min MacBook snart för att kanske inte får säkerhetsuppdateringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, frkFossil säger:

Har en MacBook Air tidigt 2015...

Är det meningen jag ska skrota min MacBook snart för att kanske inte får säkerhetsuppdateringar?

Din dator ska klara macOS 12, Monterey. Det får olika uppdateringar minst ett år, sedan säkerhetsuppdateringar cirka 2 år till. Om många ligger kvar på den versionen och större säkerhetshot uppstår så kan det ibland komma sporadiska säkerhetsuppdeteringar ytterligare.

Om din dator klarar dina behov så kan du lugnt använda den tre år till.

Kolla din internetförbindelse, se till att nätladdaren är ansluten, gör säker start, starta om, kolla att du har tillräckligt tomt utrymme på hårddisken, minst 26 GB behövs, men hellre mer, 30-40 GB. Installera Monterey.

https://eclecticlight.co/2021/09/22/how-long-does-apple-support-macos/

https://support.apple.com/en-us/HT212735

sedan kan ju viktiga program som Bankid eller bankers login ha egna krav på version.

Hårdvaran supportas inte heller hur länge som helst, reservdelar slutar tillhandahållas,

t ex här om macbook 12 tum: https://macworld.idg.se/2.1038/1.753181/forsta-macbook-12-tum-nu-klassad-som-vintage-av-apple

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, har 13 tum. Utrymme finns. Frågan är vad som hände igår, gjorde precis som när tog ner Big Sur. Så avvaktar med att försöka igen eftersom inte heller fick ner det som gällde BS o Safari.

Säker start: hålla ner Shift alltså? Det som nån kallat ”lättstäd”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mer än "lättstäd" tycker jag.

"Säkert läge

Starta datorn och tryck omedelbart in shift-tangenten. Fortsätt hålla tills den har startat. Det här aktiverar säkert läge, som stänger av installerade kerneltillägg, typsnitt och loginobjekt. Dessutom görs en skivkontroll och en del cache-filer raderas vilket tvingar systemet att återskapa dem. Ett bra sätt att felsöka diverse fel, till exempel krascher efter att ha installerat ett program."

 

starta om vanligt igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, vet mer nu. Hade alltså gjort säker start, liksom då och då, även utan att ha laddat ner något. Att jag inte lyckades få ner 11.6.1 direkt berodde nog på otålighet - det står 10 minuter kvar och så går det 20… Men nu så. Topptrim önskvärt så länge skutan går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem. De tre första försöken hängde sig nerladdningen efter att ha hämtat 2.5 gig. Fjärde försöken ett dygn och 80 procent blev nerladdad. Försök 5 nerladdningen misslyckades. Sjätte försöket 12,13 GB av 12,13 nedladdat och sedan stopp.Nu får den stå över natten men jag tvivlar på att det kommer att funka.  Får säkert typ misslyckat igen .Finns tillräckligt md GB för nerladdning. Väldigt förvånad över att apple släpper en sån nerbuggad uppdatering. Och varför vågar man inte tala om att man slarvat så. Illavarslande. I så fall är det nog lika nerbuggad monterey.  Eller så stannar man med Big sur så länge det är möjligt. Är mkt besviken på Apple. ps gjorde en säker omstart och då försvann allt som jag laddat ner och nu står uppdateringen och tuggar på 53,6 MB av 12.13 GB igen.!!! Ännu mer besviken på att Apple släpper sån skit.

Redigerad av baconatte
rättning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta ett par månader med Monterey, det verkar vara extremt buggigt nu i början vad jag läst på olika forum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort allt , startat i säkert läge, kollat minne 68 gb . fiber kollat uppladdning upp 242 mbps upp 97 mbps ner. Mac mini 2018. Internminne 8 gb . 

Men ändå fungerat fanskapet "nedladdning av monterey" inte.  Just nu är det 13 timmar kvar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...