Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte låsa upp hänglåset i systeminställningar


johanna95
 Share

Rekommendera Poster

Jag har nyligen bytt dator från en MacBook Air till en annan MacBook Air. Jag loggade in på mitt Apple-id och ställde in datorns lösenord m.m. Dock går det inte att låsa upp hänglåset i systeminställningar när jag tex ska göra någon ändring. Jag skriver i mitt användarnamn och lösenordet men det funkar inte. Att logga in på datorn funkar däremot, apple-id funkar men inte när jag ska låsa upp hänglåset. Då är uppgifterna helt plötsligt fel. Jag har provat att ändra lösenord flera gånger, startat om, startat om och hållt in cmd + R men ingenting fungerar. Någon som vet vad man kan göra?
 

En annan sak som också krånglar är att jag inte kan öppna vissa dokument som jag fick över via iCloud Drive. Jag har många dokument som är skrivna i pages och sorterat i mappar. I en mapp går alla dokument att öppna men i en annan kan jag inte öppna någon. Vad beror detta på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, johanna95 säger:

Jag har nyligen bytt dator från en MacBook Air till en annan MacBook Air. Jag loggade in på mitt Apple-id och ställde in datorns lösenord m.m. Dock går det inte att låsa upp hänglåset i systeminställningar när jag tex ska göra någon ändring. Jag skriver i mitt användarnamn och lösenordet men det funkar inte. Att logga in på datorn funkar däremot, apple-id funkar men inte när jag ska låsa upp hänglåset.

Är det så att du har ett användarkonto på den nya MacBook Air, men att det kontot inte är administratör? Man måste vara administratör för att kunna låsa upp hängåset i systeminställningar.

Är det det någon annan som installerat MacOS på den mac du har problem med? Be i så fall den personen göra dig till administratör på datorn ( → Systeminställningar → Användare och grupper  → din användare → klicka i "Tillåt användaren att administrera datorn").

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, johanna95 säger:

Jag har nyligen bytt dator från en MacBook Air till en annan MacBook Air...

är den andra ny? ingår i skola/företag/organisation som begränsar dina behörigheter?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...