Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte skriva kommatecken i 9.2.2


e5frog
 Share

Go to solution Solved by IngoX,

Rekommendera Poster

Har hjälpt min kamrat att få till OS9.2.2 på engelska på en G4 MDD, har förstått av ljudet (nu modifierat med andra fläktar) att det är den som kallas "Windtunnel". 
Problemet nu är att det (trots svensk flagga uppe i hörnet och svenska förkortningar på veckodagar) går inte att skriva komma i numeriska fält. 

Kan det ha med själva tangentbordet att göra? Han har någon platt aluminium modell med låga vita knappar - som verkar vara nyare än datorn (2007 modell?). Han har kört svensk 9.2.1 på en G3 förut med det tangentbordet, inga problem.

Jag ordnade med en annan modell som fick en ordentlig rengöring, tjocka vita knappar i en transparent "balja", A1048 verkar det heta - skulle det göra någon skillnad (har inte testat än)?
Det finns i alla fall inget sånt här (bifogad bild), som verkar vara korrekt modell?
 

Är novis på ämnet, det är knapptexter som inte finns, äpple, kringla, option etc - man vet inte vad som är vad... 

 

Han hade ändrat till amerikansk layout just nu, då fick han det som han ville - på den punkten, det blir förstås andra oönskade detaljer.

 

Mvh icke-mac-van privat-helpdesk 

 

Namnlös.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket tangentbord har du ställt in i systeminställningar? Det finns en som heter "Svensk" och en som heter "Svensk - Pro". Har du testat båda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Kan inte skriva kommatecken i 9.2.2

Just det ja, minns att jag sett det... ska höra.
Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, blev samma resultat med "Swedish" som "Swedish - Pro". 

Kanske det är så att programmet inte är gjort för engelsk version av OS9, det är utvecklat på svenska av en Mac-fantast (tyvärr avliden) specifikt för ändamålet.

 

Det funkar (inte) i alla fall så att om man skriver i CAD-programmets ruta: "1,00" så flyttar objektet sig korrekt med USA-flaggan hissad men med den svenska hamnar objektet 100 enheter längre bort. Så jag har tolkat det fel, det kan skrivas komma men det tolkas inte som om man skrivit det.

Trist om man måste installera om bara för att få ordning på en sådan detalj. 

Anledningen att det blev engelska från början var för att jag hittade en 9.2.2 universal-skiva som rekommenderades. Gick väldigt smidigt att installera.

 

Jag var förresten tvungen att kopiera en biblioteks-fil (som jag inte kommer på namnet på just nu) för att kunna starta programmet. Det var för ny version i grundinstallationen. Det kanske är något sådant man behöver kika på. 
Programmet kördes på en G3 förut och funkade fint men det blev fel med att det hängde sig och diskreparationen fungerade inte om man var tvungen att dra ur sladden. 
Kopiera alla lib-filer från G3:an och peta in dess känns experimentellt - då kanske man blir tvungen att installera om.  :)

... sen vet jag inte om det är fritt utbytbart eller det finns en massa beroenden.
 

Redigerad av e5frog
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Inställningar under Keyboard är bara för tangentbordslayouten, och då är det "Svensk Pro" som gäller för att t.ex @ ska hamna på rätt ställe.

 

Men kolla under Apple menyn > Control Panels > Numbers. Där bör du kunna ställa in för olika internationella siffersystem.

Liknande under Date & Time för att anpassa datumformat. 

 

Control Panels

Numbers control panel

0201700042_ch14lev1sec16_image01.gif

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-16 17:36, IngoX säger:

Men kolla under Apple menyn > Control Panels > Numbers. Där bör du kunna ställa in för olika internationella siffersystem.

Liknande under Date & Time för att anpassa datumformat. 

Tack, där fick vi till det, tack IngoX. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...