Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fjärrstyrning av iPhone


BJO
 Share

Rekommendera Poster

Har febrilt sökt efter en fjärrutlösare till iPhone som endast styr kameran. De med blåtands-protokoll lurar kameran att tro att det är ett externt tangentbord och blockerar då iPhonens tangentbord. Impuls har en som de kallar för JOBY som om man har tur funkar hyfsat bra men måste avaktiveras så fort man ska använda tangenbordet. Kvalitén är heller inte särskilt hög heller på denna som är förhållandevis billig, Ca 200 kr vilket gör den något instabil. Den fungerar lite som den vill. Har en gimball OM5 från DJI och den fungerar klockrent som fjärrutlösare av bild och film utan att blockera att tangentbordet visas men den är också app-styrd och kan inte i alla lägen ersätta den funktion som jag efterlyser (eftersom den kräver att iPhone sitter monterad på den) att bara fungera som en fjärrutlösare, som man kan ha inne i handsken när det är kallt ute eller på avstånd med iPhone monterad på stativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan tänka dig en app och använda en iPhone eller iPad för att styra kameran på iPhone kan du titta på Remote Shutter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den fungerar inte för mitt ändamål. Jag vill kunna använda iPhone som en kamera monterad på en "selfie-pinne" och iPad när det är -20 grader kallt ute och jag inte kan vara utan handskar. Med tjocka handskar kan du ju heller inte aktivera avtryckaren på ljudknappen men du kan trycka på tangenterna och kontrollera skärmen hjälpligt med en skärmpenna. Dock är det inte möjligt att ta bilder med en skärmpenna utan att få oskärpa på bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, BJO säger:

Nej, den fungerar inte för mitt ändamål. Jag vill kunna använda iPhone som en kamera monterad på en "selfie-pinne" och iPad när det är -20 grader kallt ute och jag inte kan vara utan handskar. Med tjocka handskar kan du ju heller inte…..

Siri behöver inga handskar. Får du prata inför fotograferandet? Siri lyssnar, fotar.

https://www.macworld.com/article/346482/how-to-remotely-control-your-iphones-camera.html/amp

https://support.apple.com/sv-se/HT207489
Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...