Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern SSD på 4TB


Telly82
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Någon som har ett tips på en extern 4TB SSD? Behöver "bara" 500MB/s eller så, men måste vara minst 3 TB.

Hittar bara denna:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5697403

(Ja, och så PRO-varianten som är ännu dyrare.)

 

Eller ska man köpa en intern och ett kabinett? Vilket kabinett i så fall?

(För disken blir nog en sådan här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5419280 )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Men jag vill gärna köpa inom Sverige med tanke på garantier. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Telly82 säger:

Men jag vill gärna köpa inom Sverige med tanke på garantier. :) 

Jag hade uppfattningen att garantier inte ska vara något problem så länge man köper inom EU. (Men jag kanske har fel...)

Och naturligtvis ska var och en köpa från ett ställe som känns bra för köparen.

 

(Jag köpte en WD HDD från amazon.de som strulade. Jag borde ju inte ha köpt WD som jag även tidigare hade dålig erfarenhet av, men den var billig. De var då väldigt smidiga med returen: skriva ut returetikett från deras webb för gratis returfrakt och lämna in på närmaste DHL-ombud. Pengarna kom tillbaka på kreditkortet samma dag som DHLs spårning sade att de levererat returen till amazon.)

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, TB-000 säger:

Jag hade uppfattningen att garantier inte ska vara något problem så länge man köper inom EU. (Men jag kanske har fel...)

Det är inte riktigt lika bra som i Sverige, men nästan.

Men Amazon.de är bara förmedlaren. Det säger ingenting om var i världen säljaren finns och utanför EU är man körd i princip. :) 

Och så det här: "Brand  SUUUK".  Okay? Nog inte, va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, TB-000 säger:

Jag hade uppfattningen att garantier inte ska vara något problem så länge man köper inom EU. (Men jag kanske har fel...)

Och naturligtvis ska var och en köpa från ett ställe som känns bra för köparen.

 

(Jag köpte en WD HDD från amazon.de som strulade. Jag borde ju inte ha köpt WD som jag även tidigare hade dålig erfarenhet av, men den var billig. De var då väldigt smidiga med returen: skriva ut returetikett från deras webb för gratis returfrakt och lämna in på närmaste DHL-ombud. Pengarna kom tillbaka på kreditkortet samma dag som DHLs spårning sade att de levererat returen till amazon.)

Case closed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Vilket kabinett i så fall?

Jag köpte en billig, så jag tänkte posta länken, men såg att den är tekniskt begränsad till 2 TB. Kan vara bra att se upp.

 

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Och så det här: "Brand  SUUUK".  Okay? Nog inte, va?

Suuukt dålig, troligtvis.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Suuukt dålig, troligtvis.

Ja.

Säljaren finns i Kina med 100% negativa omdömen.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Telly82 säger:

Tack för svar.

 

Men jag vill gärna köpa inom Sverige med tanke på garantier. :) 

Jag har köpt två SSD via Amazon appen. De har ju lager i Sverige och leveranstiden har varit 2-5 arbetsdagar. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har köpt två SSD via Amazon appen. De har ju lager i Sverige och leveranstiden har varit 2-5 arbetsdagar. 

Det är möjligt, men då måste man välja en vara som verkligen finns i lagret i Sverige.

Denna vara såldes av en säljare i Kina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är möjligt, men då måste man välja en vara som verkligen finns i lagret i Sverige.

Denna vara såldes av en säljare i Kina.

Jag som handlar av dem vet att berätta att leveransen kan ske från Tyskland, fysiskt och logistiskt, men juridiskt sett är förstås köpet svenskt, så länge det är Amazon.se som säljer. Men Amazon är också en marknadsplats för andra företag, precis som CDON, som jag nämnde tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Det är möjligt, men då måste man välja en vara som verkligen finns i lagret i Sverige.

Denna vara såldes av en säljare i Kina.

Okej, det är enkelt att se det dock vad gäller leveranstid. Jag har alltid valt produkter som skickas av Amazon och det har gått snabbt. Förmodligen har det skickats ifrån Tyskland och Sverige 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av Amazon är att returer och reklamationer funkar smidigt om det är sålt av Amazon & fraktat av Amazon. Ofta vill de inte ens ha tillbaks skiten, men det gäller säkert inte 4TB-SSD. 

Billigast är väl att köpa en kvalitets-SSD på 4TB för strax över 3000 och ett billigt kabinett för ett par hundra. Min erfarenhet av kabinett är aningen...varierande får jag säga. De som följt med externa hårddiskar har varit rätt bra, de jag köpt billigt har varit...billiga.  Tror man får en hållbarare produkt med ett bra kabinett, och jag hade chansat på en SanDisk Extreme Pro 4TB för 6400 från Amazon. Gör ont i plånboken nu, men det har man förhoppningsvis glömt om ett år.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, poi ran säger:

Tror man får en hållbarare produkt med ett bra kabinett, och jag hade chansat på en SanDisk Extreme Pro 4TB för 6400 från Amazon. Gör ont i plånboken nu, men det har man förhoppningsvis glömt om ett år.

Det lutar åt Sandisk Extreme 4 TB från CDON eller någon annan. Fem års garanti är inte fy skam.

(Gillar inte Amazons personalpolitik, så jag tänker undvika dem om det går. :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Plötsligt höjdes priset på Sandisk med runt 3000 spänn!

 

Så det blev en Samsung 870 QVO intern SATA 2.5" SSD (4 TB) från Elgiganten och ett Deltaco kabinett från Elgigantens sajt. Totalt inkl frakt 3 288 spänn.

 

(Blev litet rädd för på Deltacos förpackning stod det "Up to 2 TB", men det gällde troligen bara den fysiska tjockleken. Har redan drällt in drygt 2 TB filer på disken.)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...