Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken typ av kabel till nya MacBook Pro 14?


k9unit
 Share

Rekommendera Poster

Har just köpt en MacBook Pro 14". Vill nu ansluta en extern 3TB HDD som är ExFat formaterad. Den dyker upp som den ska på min stationära PC, även min gamla MacBook Air 13" hittar den utan problem, men på den nya MacBook Pro 14" dyker den inte upp överhuvud taget. Varken på skrivbordet i Finder eller skivverktyget syns någon extern enhet.

 

Till de två första datorerna använder jag en vanlig USB3 kabel med fullstor kontakt i båda ändarna men till nya Macen måste jag ju byta till en kabel som har fullstor kontakt i ena ändan (för att passa externa HDDn) och USB C i andra för att passa nya laptopen som saknar fullstora portar. Har testat tre sådana kablar utan framgång, en från Huawei som jag tidigare sänt data med mellan telefon och dator, en Biltema som jag också skickat data igenom tidigare och en tredje som jag endast laddat en actionkamera med. 

 

Är det troliga felet att alla dessa tre kablar är defekta? eller är det jag som har missförstått att man ska kunna använda USB C kablar i Thunderbolt portarna? Eller är hårddisken/chassit föråldrat och inte fungerar med en ny Mac? En ny kabel skulle jag ju absolut kunna köpa men en ny extern hårddisk vill jag helst undvika åtminstone till jag fått ett utlåtande av er experter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag vet inte men låter som ett ”problem” jag hade på min MacBook 13 tum 2019 modell. Du kanske testat detta. Men gå in på inställningar i Finder. Och välj sidofält. Sen kryssa i externa skivor hårddiskar och liknande för att se om dem dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...