Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn hittar inte hårddisken


fgh
 Share

Rekommendera Poster

Jag har i flera år haft problem med att den externa hårddisken då och då kopplas bort utan att jag gjort något. Jag brukar bara dra ut kabeln, vänta några sekunder, och sedan ansluta den igen, varpå allt fungerat normalt igen till nästa gång. Så icke nu. Jag har försökt med alla 4 USB-uttagen, och omstart, men datorn vägrar upptäcka att jag ansluter hårddisken. Vad tror ni att det är för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln till disken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen annan kabel av den sorten. Anslutningen ser ut litet som ett mycket platt B.
Är det det troligaste felet, alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, fgh säger:

Är det det troligaste felet, alltså?

Ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, fgh säger:

Jag har ingen annan kabel av den sorten. Anslutningen ser ut litet som ett mycket platt B.
Är det det troligaste felet, alltså?

Ja, eller att det är fel på hårddisken och/eller dess inbyggda kontrollerkort. Men funkar det bra med en annan kabel så är det inte det senare. Bättre att börja med att kolla kabeln än det andra. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, fgh säger:

Jo, det är ju bättre att det är kabeln än att det är hårddisken... Vad kan en sådan kabel heta?

En bild säger mer än tusen ord! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, fgh säger:

Jo, det är ju bättre att det är kabeln än att det är hårddisken... Vad kan en sådan kabel heta?

USB-kabel.

 

Enklast är väl att du tar med dig kabeln till butiken och visar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

En bild säger mer än tusen ord! :) 

Och då gärna en som tydligt visar kontakterna. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Vi får se om min lilla stad kan åstadkomma en, eller om jag måste beställa över nätet. I vilket fall som helst är det bra att ha en uppfattning om vad som är ett rimligt pris.

(Och tack till dig också, Alix!)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, fgh säger:

Tack! Vi får se om min lilla stad kan åstadkomma en, eller om jag måste beställa över nätet. I vilket fall som helst är det bra att ha en uppfattning om vad som är ett rimligt pris.

(Och tack till dig också, Alix!)

Postorder kanske funkar bättre? Då har du alternativ här:

 

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07T5CCTY6/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, SirKnasen säger:

Korrupt filsystem? Syns disken i Skivverktyg men vägrar mounta volymerna?

Det föll mig aldrig in att öppna Skivverktyg. Jag utgick från att en hårddisk som inte syns i Finder inte heller syns där. Men nu när jag kollar fick jag lära mig något nytt. Intenso External USB 3.0 Media syns normalt, i svart stil. Under står INTENSO i nedtonat grått med kommentaren Ej lagd på skrivbordet.
Då är det alltså inte kabeln det är fel på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, fgh säger:

Då är det alltså inte kabeln det är fel på?

Det är förmodligen (men inte säkert) att det är kabeln som är orsaken till att disken inte ligger på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, fgh säger:

Det föll mig aldrig in att öppna Skivverktyg. Jag utgick från att en hårddisk som inte syns i Finder inte heller syns där. Men nu när jag kollar fick jag lära mig något nytt. Intenso External USB 3.0 Media syns normalt, i svart stil. Under står INTENSO i nedtonat grått med kommentaren Ej lagd på skrivbordet.
Då är det alltså inte kabeln det är fel på?

Gissningsvis är den nedtonade gråa INTENSO volymen korrupt och kan därför inte läggas på skrivbordet.

Testa att markera och tryck på skivkontroll. Förhoppningsvis kan den repareras så den kan läggas på skrivbordet igen.

 

Att volymen blivit korrupt kan mycket väl bero på att hårddisken kopplas från i tid och otid så det kan absolut fortfarande vara fel på disken och/eller kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, fgh säger:

Då är det alltså inte kabeln det är fel på?

Jag förstår att du hoppas det, då sparar du en slant. Den kan också vara fel på annat som vi redan har nämnt. Men vi utgår från att kabeln och annan hårdvara är okej, vad gör vi då? Ja, då utgår vi från att hårddiskens filsystem har blivit korrupt av att den har matats in och ut, och att sladden har ryckts in och ut. Då kan du testa att reparera hårddisken. Men ta backup på innehållet, om möjligt, om det är viktigt. Det kan man göra utan att hårddisken monteras på skrivbordet, med olika program. Exempel: https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln är det nog inte. Jag lyckades till sist hitta att jag faktiskt hade en till likadan, och den gjorde ingen skillnad alls.

 

Och för att göra ont värre så gav Skivkontroll upp efter bara några sekunder. Jag tog för givet att jag skulle bli tvungen att bita i det sura äpplet och köpa en ny hårddisk, men precis innan jag var på väg att posta tänkte jag ”Eh, jag testar en gång till!”. Det tog hela dagen och halva natten, så någon post blev det inte, men den här gången tog den sig igenom hela kontrollen och påstår sig ha reparerat.

 

Vad är nästa steg? Jag klickade på Lägg på skrivbordet, men kan inte märka att något händer. Å andra sidan, när jag klickar på utmatningssymbolen så får jag ett meddelande om att det inte går, för att disken används. Ska jag vänta eller bör jag pröva något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...