Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Musik från en NAS (= disk som sitter i en ZyXEL NAS542)


xyz123
 Share

Rekommendera Poster

Jag har ett större antal CD-skivor med musik, (klassisk, opera, &c). En liten del av dessa har jag fört över till en NAS (=network attached storage). 

Det går väldigt bra att lyssna på på denna musik från radio som kan hämta musik via det lokala nätverket. (Jag har två internet kapabla radioapparater.)

Men hur i ... hämtar/ spelar upp/ lyssnar jag på detta från en iPad, en iPhone, en Mac? T.ex. i programmet iTunes (= Musik på en Mac  med sent OS). 

Jag hittar inte något enkelt sätt. (Det jag hittat blir bara en låt. Och iTunes fortsätter med något som är lagrat på Apple prylen. Inte nästa låt på min NAS. ) Dessutom är det oklart om musiken verkligen hämtats från min NAS eller om den hämtats den från någon Apple server. 

Och, framför allt, kommer jag att kunna hämta musiken som finns på min NAS till en eventuell HomePod mini? 

Jag ser ingen som helst anledning, varken juridisk eller moralisk, att betala ytterligare en gång för musik som redan är köpt. Jag ser heller inte någon anledning att lagra musiken någon annan stans än på en NAS. 

(Ursäkta för eventuella stavfel och felvalda ord - Jag är ordblind.) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på en Synology NAS gör man så här:

https://kb.synology.com/en-my/DSM/tutorial/How_to_enjoy_my_Synology_NAS_music_on_iTunes_Mac

 

jag kan tänka mig att din zyxel NAS kan ha något liknande.

Zyxel har app till din iOS-pryl. https://apps.apple.com/gb/app/zyxel-drive/id1031535966?l=sv

till HomePod? ingen aning.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har talat med Apple supporten. Först en som kunde iTunes, sen en som kunde Mac och sen ytterligare en från Mac-sidan. 

De bekräftade min misstanke att det skulle inte fungera att hämta music från en NAS och spela upp det på en HomePod mini. 

Men om man för över musiken till sin Apple-pryl så kan man för hand få den uppspelad på en HomePod mini. Glöm fullständigt att använda Siri. Siri kan bara hämta från Apples molnlagrade music! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det går inte att lägga datorns iTunes-/Musik-bibliotek på NAS:en och dela datorns bibliotek på det lokala nätverket?

Fast det kräver kanske att datorn är igång…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU HAR JAG knäckt problemet delvis (från en Mac). (Fast detta skulle inte kunna gå enligt Apple's support.) 

1. Gå in på systeminställningar - ljud.

2. Markera " Visa ljud..." alltid. En liten högtalare syns upptill. Där kan man markera HomePod Mini vid behov. 

3. Koppla upp dig mot NAS'en. Markera katalogen med musik. Välj ett music stycke.

Man kan tydligen bara markera ett stycke åt gången. Volymen kan varieras  med de tangenter som finns på Mac'ens tangentbord. 

 

Sammanfattning: Apple HomePod mini är bara användbar om bara har Apple prylar och är villig att betala deras prenumerationer på musik (och TV). 

Jag har, för närvarande, i huvudsak Apple prylar. Men mina Hue lampor, min Ring dorrbell3 och mitt Yale dörrlås "tappar" jag, dvs. får hanteras utan inblandning av Siri. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det finns nog mera du kan göra. Hue belysning går att koppla till HomeKit och den vägen styras med Siri. Homepod kan vara centralhub för det.

Lycka till med utforskandet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats koppla ihop HEM med HUE. Hjälptexterna på supportsidorna stämde inte överens med de val som fanns. Uppdaterade(?)  HUE  och fick fram ett annat alternativ som visade sig fungera.

 

HomePod mini kan inte hitta alla svenska radiostationer, t.ex. musikkanalen P3, som finns på TuneIN.

Kan heller inte hitta FADO som också finns på TuneIN. 

Uppenbarligen så finns det ett antal brister. Vissa av dessa kommer att göra det svårt för Apple att sälja sin produkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, xyz123 säger:

-----

Jag har, för närvarande, i huvudsak Apple prylar. Men mina Hue lampor, min Ring dorrbell3 och mitt Yale dörrlås "tappar" jag, dvs. får hanteras utan inblandning av Siri. 

Om Siri är viktigt så får du kämpa vidare, vissa lösningar finns. Ibland blir det lite omvägar med någon form av mellanhand.

Yale dörrlås Linus fungerar direkt med HomeKit. Ring doorbell kräver lite mer pyssel.

https://www.yalehome.se/sv/inspiration/yale-linus/

https://linkdhome.com/articles/ring-homekit-how-to

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att be Siri att spela en viss artist eller en viss musikstil, eller något annat bestämt är lika effektivt som att snurra på ett rouletthjul. Det enda man vet med visshet är att Siri börjar spela något som inte har någon som helst likhet med det man önskade sig. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...