Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blaster drabbar bara Windows-användare


Nils Holmlöv

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

När de stora tidningarna, tv och radio tar upp ett nytt virushot får vi alltid en rad frågor om man behöver vara orolig om man har Mac. Därför vill jag här och nu understryka;

 

Blaster drabbar inte Macar.

 

Viruset utnyttjar ett säkerhetshål i Windows.

 

Ibland undrar man om inte de extra pengar man får betala för att använda en Mac betalar sig enbart genom de kostnader i tid och pengar man undviker genom att slippa att ständigt behöva uppdatera Windows och virusprogramvaran, och städa upp efter virus när detta ändå inte hjälper :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Apple borde pusha lite hårdare i sin marknadsföring på detta faktum. Visserligen har Windows nästan 95 procent av marknaden påstås det, men man har säkerligen nära 100 procent av marknaden av de virus som terroriserar datoranvändarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
I Aftonbladets artikel stod det faktiskt att man inte drabbades som Mac-användare. Det är väl ovanligt att de nämner väl?

Det är ett känt faktum bland journalister att om man inte nämner Mac där det kan/bör nämnas så blir man översköljd med arga mail från Macanvändare. Så det är inte helt förvånande att Aftonbladet nämner det, även om man ignorerar det faktum att i stort sett hela Aftonbladets journalistkår arbetar med Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Det är ett känt faktum bland journalister att om man inte nämner Mac där det kan/bör nämnas så blir man översköljd med arga mail från Macanvändare. Så det är inte helt förvånande att Aftonbladet nämner det, även om man ignorerar det faktum att i stort sett hela Aftonbladets journalistkår arbetar med Mac.

He-he.

 

Mac - för dig som är folilsken…

 

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte Datormagazinet för att läsa deras Mac-special. I tidningens PC-del hittade jag en sida som heter "Viruskalendern" (w00t) !!! En HEL sida med olika förmodade virusproblem varje dag!!! ;) Yippeee!

 

Sist jag diskuterade virusskydd åt mina macar så såg teknikern helt oförstående ut och frågade varför jag ville ha virusskydd.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de stora tidningarna, tv och radio tar upp ett nytt virushot får vi alltid en rad frågor om man behöver vara orolig om man har Mac. Därför vill jag här och nu understryka;

 

Blaster drabbar inte Macar.

 

Viruset utnyttjar ett säkerhetshål i Windows.

 

Ibland undrar man om inte de extra pengar man får betala för att använda en Mac betalar sig enbart genom de kostnader i tid och pengar man undviker genom att slippa att ständigt behöva uppdatera Windows och virusprogramvaran, och städa upp efter virus när detta ändå inte hjälper :D

Du får gärna undersryka det så många gånger du vill. Det är alltid lika rolig läsning (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett känt faktum bland journalister att om man inte nämner Mac där det kan/bör nämnas så blir man översköljd med arga mail från Macanvändare. Så det är inte helt förvånande att Aftonbladet nämner det, även om man ignorerar det faktum att i stort sett hela Aftonbladets journalistkår arbetar med Mac.

Ja, tidningsbranschen är ju till största delen mac-baserad, men det betyder ju inte att man vet någonting om datorerna för det. Många använder den bara som arbetsredskap på dagen (skriva text, redigerar sidor) och går sedan hem till sin PC (eller ingen dator alls).

 

Vi ska nog inte utgå från att alla som arbetar med Mac på arbetstid är lika insatt i dess fördelar som oss. Fast man så gärna vill :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har några polare till mig virusproblem på sina Windowsdatorer. En fick nån mask eller trojan eller vad det var. Så han måste renformattera och köra om hela systemet. Det där andra attackviruset som DN skrev om idag låter ju spännande. Jobbigt förstås, men jag kan inte låta bli att flina lite.

DN-artikeln

FINNS det överhuvudtaget virus till OS X? Det måste väl finnas nåt strulmeck eller? Det där att det skulle vara en omöjlighet att göra virus till OS X kan väl inte vara sannt?

 

Jag tror att Apple inte nämner det som ett säljargument, för i samband med att dom gör det så lär ju nån hacker skriva i ordning ett elakt virus bara för att visa på motsatsen. Eller? Det räcker med att påstå att Mac OS X är ett stabilt och säkert system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag håller inte med.

 

Hos Telia sänktes 16 servrar (DNS:er?) idag. Jag som mac-ägare blev utestängd från mitt bredband.

 

OK, det som Nils avser är ju sant, viruset infekterar inte en mac.

 

Min lilla poäng är att man nog inte ska "glädja" sig åt att det drabbar konkurrentens operativsystem. Virus är ett gissel, oavsett vem det drabbar.

 

 

PS Telia skriver på sina sidor att

Viruset angriper så gott som alla versioner av operativsystemet Windows. Mac-användare går alltså säkra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag håller inte med.

 

Hos Telia sänktes 16 servrar (DNS:er?) idag. Jag som mac-ägare blev utestängd från mitt bredband.

 

OK, det som Nils avser är ju sant, viruset infekterar inte en mac.

 

Min lilla poäng är att man nog inte ska "glädja" sig åt att det drabbar konkurrentens operativsystem. Virus är ett gissel, oavsett vem det drabbar.

 

 

PS Telia skriver på sina sidor att

Viruset angriper så gott som alla versioner av operativsystemet Windows. Mac-användare går alltså säkra.

Den STORA poängen är tvärt om att om fler hade kört Mac så hade inte 16 servrar gått i däck. I detta fallet så drabbade det alla IOFS, MEN skadan hade blivit mindre med fler icke-windowsdatorer... = windows sucks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
FINNS det överhuvudtaget virus till OS X? Det måste väl finnas nåt strulmeck eller? Det där att det skulle vara en omöjlighet att göra virus till OS X kan väl inte vara sannt?

Systemet sätter ju som bekant ganska strikta gränser för vad man får göra som användare. Alla processer körs som användare alternativt ärver de rättigheter som en användare råkar ha. Det borde ju innebära att ett virus bara har rätt att göra det som en användare kan göra.

 

Ingen användare utom root får ju mecka runt med systemfilerna, vilket innebär att det skulle bli svårt att infektera själva OS X, och i princip omöjligt att direkt angripa andra användare.

 

Teoretiskt i varje fall.

 

Omöjligt lär det nog inte vara, men om jag förstått det hela rätt så bör det alltså vara svårt att slå ut system på det sätt som är möjligt för Windows, OS 9 med flera system. Och det bör rimligtvis inte kunna få samma spridning.

 

Nån annan som har några tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rädd för att Mac användare i allmänhet vaggas in i en falsk säkerhet.

 

Visst, det finns ett behörighetssystem. Ett eventuellt virus kan bara göra vad den användaren har rättighet till.

 

Men hur går det till i verkligheten då?

En användare som hela tiden måste logga ut och logga in som administratör bara för att kunna tömma papperskorgen, reparera behörigheter, installera program m.m. tröttnar rätt fort på det. Man ser helt enkelt till att man har admin-rättigheter. Jaha, då sitter man där i alla fall. Skanna genom det här forumet och se hur många användare som undrar varför de inte kan göra det ena eller det andra och hur många råd om "aktivera root" eller liknande det finns. Å det är egentligen inte fel på rådet, för många operationer kan man endast göra som root eller som admin. Lysande.

 

Jag lovar att man skulle enkelt kunna skriva ett virus som skulle få större procentuell spridning i mac-världen än ett PC-virus. Hur då? Jo, eftersom alla användare är vana vid att olika program i tid och otid måste skaffa validering, så är det ingen som bryr sig riktigt om vad det står i dialogrutan när det kommer upp "Ange ett administratörslösenord". Man bara skriver i sitt admin-lösen.

 

Så om jag bygger ett litet program vars enda uppgift är att sprida sig säljv, samt att försöka varje smittad mac att själv rapportera in admin-lösenordet till min hacker-server i ryssland.

 

Hur får jag viruset att sprida sig?Jag bara låter folk installera det själva! Dölj viruset som ett nyttigt eller roligt hack. Spelar egentligen ingen roll, för det enda som användaren ser är när installeraren säger "Ange admin lösen för att kunna göra ändringar i installeraren"

:devil::devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Macvänner som drabbats av viruset, inte på grund av att de fått det i sin dator utan för att deras Internetleverantörer använder Windows *ugh*. Själv är jag glad över att min Internetleverantör kör Unix. :)

 

I eftermiddags ringde en kompis förtvivlat och frågade hur man skulle bli av med viruset. Maken som är husets Windowsexpert var på jobbet och fick rusa ut på Internet för att hitta information och sen förmedla "fixen" för viruset. Han var grymt arg kan jag påstå. Kan bara tänka mig hur det kan bli på större företag med många datorer i nätverket om viruset sprider sig där.

 

Trots att jag njuter lite av att vara Macägare gör det mig också lite förbannad hur osäkert vår informationssamhälle är då ett enkelt virus kan slå ut hela nätverk på några timmar. Hur säker än Mac är så går vi ändå osäkra på grund av andra datorsystem är så utsatta. Vi kan inte göra våra bankärenden, vi kanske inte ens kan ringa larmnumret om vi använder Internettelefoni för att systemen är så känsliga för intrång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Virus går illa ihop med Unix... och faktiskt inte mest beroende på användarbehörigheter, utan på grund av att kod inte får ändra sig själv. I Windows och gamla Mac OS (och en hel del andra system) kan man göra kod som ändrar sig själv under körning. Om ett program försöker göra det när det körs i Unix så stänger Kerneln obönhörligen och direkt av programmet. Virus är en typisk grupp program som ändrar i sin egen kod under körning, och därför har dom flesta typer av virus ingen chans i världen att smitta ett unix-system.

 

Men däremot så kan man tänka sig både macro-virus (bara med M$ office) och olika trojaner/backdörrar - precis som Intuition säger är det bara att gömma lite elak kod i ett till synes trevligt program. Visst, det kan inte kopiera sig självt eller starta upp automatiskt, men det behövs ju som bekant inte om användaren själv gör det. Det är dock inget virus om det inte kan så att säga "smitta" en dator, alltså kopiera, installera och köra sig självt.

 

Är man rädd för "virus" i OS X så kan man ju helt enkelt lämna root-kontot avstängt (det behövs inte ändå, man har ju "sudo" i terminalen om man någonsin behöver root-access) och inte ge några program sitt adminlösen om man inte är säker på vad programmet är och varför det skulle behöva root-åtkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om ökad andel mac användande verkligen minskar riskerna för att bli utsatt för virus...

 

Är det inte så att för varje marknadsandel macen tar desto större blir incitamenten till att skapa virus för plattformen i fråga. Det är ju liksom inte så kul att göra något som 5 procent av datorvärlden märker när man kan göra något som 95 procent märker!

 

Av denna anledning är jag ganska nöjd med macen som minoritet bland operativsystemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
I Aftonbladets artikel stod det faktiskt att man inte drabbades som Mac-användare. Det är väl ovanligt att de nämner väl?

Nu är han fast i alla fall...

 

En 18-årig grabb från Minnesota ( Jeffrey Lee Parsons )

 

"Jeffrey Lee Parsons, 18, will appear before federal

magistrate Judge Susan Richard Nelson at 2 p.m. CDT

at the James R. Dougan Federal Building in St. Paul, Minnesota,

according to Deputy Clerk Mike Chutich.

 

According to a complaint filed at the court,

Parsons will face one count of intentionally

causing or attempting to cause damage to a

protected computer in connection with the release

of W32.Blaster-B, a variant of the original W32.Blaster-A worm. "

 

läs mer på http://maccentral.macworld.com/news/2003/0.../blasterarrest/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...