Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att spegla datorer med t.ex Youtube


mpower
 Share

Rekommendera Poster

På mitt jobb har vi bl.a en skola med totalt 14 Apple TV enheter kopplade till projektorer. Det finns två sätt att visa material/film på Macar (används som standardverktyg för lärare och elever) via projektorn.
 

  1. Via AirPlay / Skärmdelning (Apple TV)
     
  2. Kabel direkt till projektorn

 

Vi upplever två typer av problem.

 

  1. Att visa filmmaterial när dator är ansluten mot Apple TV via Airplay - bild och ljud hackar, fryser eller är inte i synk. Samma problem oavsett vilken webbläsare man använder. OBSERVERA att detta endast gäller Intel-Macar. Kör man M1-modeller funkar det felfritt, precis som med iPhone eller iPad.
     
  2. Allt funkar som önskas (nästan) när man är ansluten med kabel direkt till projektorn. Fimmaterial går dock ej att spela upp via Safari, då blir det samma problem som ovan. Kör man Google Chrome funkar det dock perfekt.

 

Jag upplever för egen del Safari som en väldigt bra webbläsare. Tycker det väldigt märkligt att den inte lyckas visa film mot en projektor eller via AirPlay. Det lustiga med det hela är att när det väl är problem, när man inte gör på det sätt som verkligen fungerar, så är det samma problem på själva datorn.

Då det visas väldigt mycket filmmaterial i undervisningarna upplever jag det som att Apple TV enheterna inte fyller någon funktion.

Någon som vet något mer i detalj kring detta, kanske har en förklaring till varför det är på det ena och och andra sättet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har datorerna varför inte koppla dom via hdmi till projektorerna direkt och skippa steget via apple tv burkarna. Hellre mecka lite med det ni ska visa och skippa ett steg och inte krångla till det i onödan så det blir kortast möjliga väg via kabel till projektorerna skulle jag ha gjort.

 

För full hd ska det funka med en bra 10 meters kabel typ den från biltema, med längre kabel kan det bli strul.

Redigerad av Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket frekvensband ansluter macarna resp ATV till nätverket?

Går det bättre med kabelanslutning till nätverket för både mac och ATV?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-05 14:17, Proton säger:

Om ni har datorerna varför inte koppla dom via hdmi till projektorerna direkt och skippa steget via apple tv burkarna. Hellre mecka lite med det ni ska visa och skippa ett steg och inte krångla till det i onödan så det blir kortast möjliga väg via kabel till projektorerna skulle jag ha gjort.

 

För full hd ska det funka med en bra 10 meters kabel typ den från biltema, med längre kabel kan det bli strul.

Jo, det är ju det vi väljer att göra. Men det som förvånar är ju att det ändå inte funkar att spela upp t.ex video från Youtube i Safari, bara via Chrome. Observera att det problemet endast gäller Intel-macarna (undantaget Intel-macar med USB-C).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-05 15:44, polken säger:

Vilket frekvensband ansluter macarna resp ATV till nätverket?

Går det bättre med kabelanslutning till nätverket för både mac och ATV?

 

I våras körde vi på 2.4 och nu kör vi på 5.0. Samma problem då som nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...