Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

watch mikrofon för utmanande diktering


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av att diktera med watch inbyggda mikrofon utomhus när det blåser?

Blir vindbrus störande, eller lyckas man spela in rösten tydligt trots vind?

Hur nära munnen måsta man hålla watch om man dikterar utomhus i blåst med inbyggda mikrofonen i watch?

 

Jag inser att jag och några kompisar kommer att behöva diktera i blåst och regn när vi använder båda händerna för att hålla fast oss. Jag började fundera på om en watch fastspänd på handleden kanske skulle vara en smidig lösning (eftersom den sitter fast och tål regn). Eftersom jag inte nu har någon watch så kan jag inte själv testa om det fungerar, men jag antar att det här på forumet finns personer som redan testat det. Vad tror ni: är watch en bra lösning eller ska man fundera på andra lösningar?

 

(Och ja, jag inser att en watch kanske är dyr för bara den här begränsade uppgiften, men man hittar kanske fler användningsområden för den om man har en... 😉😇)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nu har jag testat det här praktiskt, och resultatet är inte entydigt.

 

Ju närmare munnen man håller watch vid diktering, desto bättre blir ljudkvalitén, men i bra förhållanden hör jag vad som dikteras även när watch är en armlängd från ansiktet.

 

I hård vind är vindbrus i mikrofonen störande, men jag hör vad som dikterats även när det görs i hård vind. Att skydda watch för vinden och hålla den närmare munnen ger bättre inspelning. 

 

Generellt tycker jag att watch klarar diktering i blåst bättre än gammaldags kontorsdiktafoner, men inte så fantastiskt mycket bättre som jag hade hoppats.

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga...

 

Du undrar alltså över hur bra ljudinspelningarna blir, inte huruvida klockan kan skiva ner det som sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

För att förtydliga...

 

Du undrar alltså över hur bra ljudinspelningarna blir, inte huruvida klockan kan skiva ner det som sägs?

Exakt. Jag vill ha ljudinspelningar som man spelar in utomhus under besvärliga förhållanden och som man senare inomhus kan gå tillbaka till för att kontrollera detaljerna i det man observerat när man varit ute.

 

Det viktiga är att ljudkvalitén är tillräckligt bra för att man ska kunna höra informationen som sades, alltså inte de krav på ljudkvalitet man har när man spelar in musik eller podcast.

 

Det verkar som att det oftast fungerar med watch även i störande blåst, men bara oftast...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...