Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har spillt vatten på min Mac HJÄLP!!


Alma.
 Share

Go to solution Solved by Alma.,

Rekommendera Poster

  • Solution

Hej jag spillde vatten på min MacBook Air idag klockan 15-16 de är en skoldator har alltså inga försäkringar på den. Jag vet inte riktigt hur mycket vatten de kom på den eftersom jag fick panik men tror inte de va så mycket omkring 0,5-0,75 dl, vattnet kom uppe på högre sida av tangentbordet o i springan mellan skärmen och tangentbordet. Den slocknade samma sekund vattnet kom på den jag satt vid köksbordet så de fanns servetter precis nervid mig som jag tog. Blåste även lite på den med en hårfön väldigt försiktigt, jag har googlat mycket nu vad man ska göra och de står att man ska plocka ut batteriet o sånt men har aldrig gjort de så vill helst inte göra de, har höstlov denna vecka till på måndag så om nått går att göra får ni supergärna svara den står upp och ner nu på en duk  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring, mejla eller PM:a din skola (lärare, mentor, IT-ansvarig) så snart du kan, om vad som har hänt, så kan de i alla fall inte i efterhand säga att de inget kunde göra eftersom de inget visste. Vad som gäller om du blir ersättningsskyldig vet jag inte, men dina föräldrar lär ha skrivit på papper som de har fått kopior av. Jag antar i alla fall det, men du kanske är myndig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det tänkas vara något som hemförsäkringen täcker då det har hänt i hemmet?

Men som redan nämnt, kontakta skolan och hör efter vad de har för rutiner.

Skolan bör även ha försäkringar på skoldatorerna men det kanske bara täcker skador som uppstår i skolan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, SirKnasen säger:

Skolan bör även ha försäkringar på skoldatorerna men det kanske bara täcker skador som uppstår i skolan?

Mina egna barn kvitterade ut MBA för några år sedan bara, och jag vill minnas att reglerna var rätt så hård, att föräldrarna blev ersättningsskyldiga. Minns dock inte i detalj. Bäst att kolla upp.

 

Själva skadan ska skolan ändå ta hand om, det är deras egendom. Det minns jag i alla fall. Man skulle vårda utrustningen, förstås, men inte reparera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Mina egna barn kvitterade ut MBA för några år sedan bara, och jag vill minnas att reglerna var rätt så hård, att föräldrarna blev ersättningsskyldiga. Minns dock inte i detalj. Bäst att kolla upp.

Ursäkta OT, men denna situation stör mig lite. Förhoppningsvis bör skolan ha sin utrustning försäkrad.

 

För ett antal år sedan var mina barn i liknande situation. Jag skulle kvittera ut en lånedator från skolan åt dem. Det fanns inga försäkringar, jag var ekonomisk ansvarig för i princip allt. De fick inte lämna datorn i skolan pga stöldrisken, de fick inte ha den i skåpen på raster eller under gympa pga stöldrisken. Om de halkade på väg till skolan eller den stals när de hade gympa var jag ekonomiskt ansvarig. Jag sa att jag skriver inte på. Skolan hade inte varit med om detta innan, Rektorn kopplades in som sa att barnen behövde en dator. Jag sa att skollagen skulle se till att de hade tillgång till nödvändig utrustning. Jag var beredd att betala om de var medvetet ovarsamma eller grovt ovarsamma, annars var det skolans sak att hålla sin utrustning försäkrad. Till slut fick de ut sina datorer utan att jag skrev på något. Det är ett oskick att lägga över ett för vissa familjer stort ekonomiskt ansvar på dem. 

 

Ursäkta långt OT, men om en skoldator förstörs och man inte varit oaktsam så är det skolans sak att ha försäkringar med rimliga villkor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Tompa01 säger:

Ursäkta OT, men denna situation stör mig lite. Förhoppningsvis bör skolan ha sin utrustning försäkrad.

 

För ett antal år sedan var mina barn i liknande situation. Jag skulle kvittera ut en lånedator från skolan åt dem. Det fanns inga försäkringar, jag var ekonomisk ansvarig för i princip allt. De fick inte lämna datorn i skolan pga stöldrisken, de fick inte ha den i skåpen på raster eller under gympa pga stöldrisken. Om de halkade på väg till skolan eller den stals när de hade gympa var jag ekonomiskt ansvarig. Jag sa att jag skriver inte på. Skolan hade inte varit med om detta innan, Rektorn kopplades in som sa att barnen behövde en dator. Jag sa att skollagen skulle se till att de hade tillgång till nödvändig utrustning. Jag var beredd att betala om de var medvetet ovarsamma eller grovt ovarsamma, annars var det skolans sak att hålla sin utrustning försäkrad. Till slut fick de ut sina datorer utan att jag skrev på något. Det är ett oskick att lägga över ett för vissa familjer stort ekonomiskt ansvar på dem. 

 

Ursäkta långt OT, men om en skoldator förstörs och man inte varit oaktsam så är det skolans sak att ha försäkringar med rimliga villkor.

Ja, jag håller med.

Det blir allt oftare som organisationer kör sitt eget race.

Exempelvis säger många hyresvärdar att det är rökförbud för nya kontrakt och att vissa fastigheter omfattas av totalt rökförbud. Det är fel enligt hyreslagen (eg. 12 kap. Jordabalken). Däremot kan man bli skyldig att betala för sanering i efterhand, om hyresnämnden tycker att man inte har fullgjort sin omvårdnadsplikt av lägenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att starta datorn och den funkar som den ska dock lite segare en vanligt, har kontaktat skolan och om inget händer behöver jag inte lämna in den 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...