Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföring till ny MacBook Air


Hel
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är hyfsat datatekniskt obegåvad men har bestämt mig för att fixa detta med överföring från min gamla MacBook Air till min nya. 

 

Frågor:

1. Ang TimeMachine - förra gången jag gjorde en back up via Time Machine (för att kunna installera Big Sur i min gamla MacBook Air och sedan lägga tillbaka allt) uppstod bla problemet

att mailen inte med per automatik blev överförda, trots samma mailprogram i båda datorerna. Jag fick leta upp dem en och en i Time Machine och föra över dem manuellt och konfigurera om Mail-programmet.. Fler av mailen fick då också nya avsändardatum/år. Jag vill så ogärna att detta ska hända igen när jag nu ska överföra allt innehåll och program från min gamla till min nya MacBook Air. Tips någon?

 

2. Ang överföring redan delvis gjord - av någon anledning har viss överföring redan skett från min gamla till min nya MacBook Air - som Bilder, Ical, Kontakter, däremot har inte Skrivbord, Mail, Adobe Photoshop mfl förts över (men jag kan se bara se tex skrivbord när jag går in i iCloud i den nya datorn). Jag har inte använt mig av Flyttassistent, bara följt instruktionerna som poppar upp per automatik (språk, land etc) efter att jag öppnat den nya datorn, men jag har då alltså hoppat över "erbjudandet" att överföra med Flyttassistenten). Vad beror detta på? Och, kan det bli problem (konflikt med det som den nya datorn redan "tagit emot") när jag för över TimeMachine-kopian till min nya dator? Om så, hur åtgärdar jag det enklast?

 

 

Så många frågor! Och så oerhört tacksam om något proffs här på forumet har rimligt begripliga tips!

 

Med hopp!

Helena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska använda flyttassistenten så avinstallera först aktuella BankID och sedan själva BankID programmet innan du kör flyttassistenten. Annars tror programmet på nya datorn att det är kopierat, vilket det ju är, och funkar inte. Att korrigera detta i efterhand är lite bökigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du synkar idag redan data med iCloud som du får hemladdat när du loggat in på iCloud med nya datorn.

Är det inte för mycket jobb som återstår med att installera programmen på nytt så nöj dig med detta.

 

I annat fall kör Flyttassistenten för att få över användaren från den gamla datorn eller TimeMachine backupen.

Detta kan bli problem om du redan har skapat en användare med exakt samma namn som den gamla i backupen.

Du får du förfrågan att ersätta denna eller behålla den redans kapade användaren.

Du väljer lämpligen att ta bort och ersätta den redan skapade användaren.

 

Hur är din mail uppsatt? Kör du något gammalt POP-konto där mail sparas lokalt i datorn? I normala fall ligger ju alla mailen kvar på mailservern och laddas hem på nytt när du loggar in på nya datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kloka och snabba svar!

 

Inser att inte alla Bilder osv kommit med (iCloud) trots allt, har möjligen inte backats upp ordentligt?

Så, jag kör nu via Flyttassistenten för att vara på den säkra sidan.

 

Kommer jag alltså få frågan om att ersätta eller behålla redan skapad användare i något steg när jag tar hjälp av Flyttassistenten/TimeMachine?

 

Någon nackdel att ta bort redan skapad användare? Gissar det endast påverkar den nya datorn, i den gamla (som jag överför ifrån) ligger min tidigare skapade användare kvar, visst?

 

Ang mail så sparas alla mail jag filat ej på mailservern tyvärr, och yes det är ett POP-konto. Hur gör jag då för att överföra mailkonfiguration, kontouppgifter och alla sparade mail?

 

Ang att avinstallera aktuellt Bank ID, och Bank ID-programmet, stämmer det att jag alltså behöver göra detta när jag använder Flyttassistenten?

 

Allt gott!

H.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga nackdelar att ta bort den redan skapade användaren.

 

Jag rekommenderar att efter du fått iordning på allt att byta från POP till IMAP eller något annat bättre för mailen.

POP är helt klart förlegat.

Testa om det går att sätta upp samma konto parallellt med det befintliga men använd IMAP istället. Dra sen över mailen från det gamla kontot till det nya för att överföra och lagra mailen på mailservern om de inte redan ligger där.

 

Du får kolla hos din mailleverantör vad det ska vara för uppgifter för att använda IMAP

 

Du behöver inte avinstallera något Bank-ID eller Bank-ID program.

Du behöver dock hämta hem ett nytt Bank-ID från din bank till den nya datorn då det gamla är knutet till den gamla datorn och kan inte överföras till en ny dator.

Ska inte den gamla datorn användas mer kan du med fördel via banken radera Bank-ID som är tilldelat den gamla datorn.

Har du en smart telefon kan du lika gärna använda dig av Mobilt Bank-ID istället för att ha det i datorn.

 

 

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, SirKnasen säger:

 

Du behöver inte avinstallera något Bank-ID eller Bank-ID program.

Du behöver dock hämta hem ett nytt Bank-ID från din bank till den nya datorn då det gamla är knutet till den gamla datorn och kan inte överföras till en ny dator.

 

 

Det räckte inte för mig, samt några andra som hade samma problem. Det blev i mitt fall kvar filer som var tvunget att tas bort manuellt för att BankID skulle funka. Se denna tråd 

 

Tråd om BankID och Filöverföring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...