Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken hastighet har ni valt på ert bredband?


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Det har ju blivit allt vanligare nu med fiber till hushållen, själv har jag haft det några år nu, och takantennen för det mobila bredbandet åkte ner rätt snabbt.

Parabolen och den ännu äldre gamla riktantennen för TV tog jag ner först häromåret, och det  pga av jag helst undviker att klättra upp på taket numera. Men jag gjorde det till slut ändå... utan att dratta ner...

 

Alla i vårt område är anslutna till "stadsnätet", och man kan välja bland de flesta kända bredbandsleverantörerna.

Har ingen aning vad  mina grannar valt när det gäller bolag och hastighet..( inte frågat dem heller  🙂 )

Själv valde jag 100/10 och det funkar bra, men jag märker nu att Youtube  verkar vara krävande, så jag får väl ta steget upp till 250/100 .

Har inte valt några andra streamingtjänster, mer än Apple TV+  och Youtube utan reklam

 

Men..jag har en undran när det gäller WiFi...når Wifi längre om man höjer hastigheten?

Den når ju en bra bit ut från huset,  kanske kan jag ha min iPad med mig ut i friggeboden...som nu visar sisådär 5-6 mBit/s när jag testade,

Glömde nämna att jag har en Time Capsule som router.

Mina datorer  och TV:n kör "trådat" från den

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

250/250

Overkill men streamar 4K film från en liten filserver hemma hos mig till mina enheter som ibland befinner sig utanför hemmet.

Skulle antagligen gå utmärkt med 100/100 med men va f... spare no spences :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100/10 utan bekymmer. Kommer att gå upp till 250/100 när vi får hyresgäst.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100/100 Telia-fiber fast med Bredband2 som leverantör numera av uppkopplingen.

Det hade nog räckt med 100/10 men nu när fiber är så tillgängligt...

När jag köpt min iMac förra året kändes det plötsligt dumsnålt med 10/10.

Jag har råd med 100/100 som nog är idealiskt med ett internet och servrar som ofta inte levererar så speciellt mycket snabbare än så.

 

Det är hursomhelst så jag tänkt med mitt val.

 

Skärmavbild 2021-10-23 kl. 17.05.33.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag har 100/100 Mbps. Inget jag valt själv, utan det är gemensamt för hela brf:en. Räcker för mig personligen helt perfekt. Hade det varit fler i hushållet är ju risken dock att det blir trångt när alla ska streama samtidigt.

 

Ditt Wi-fi borde inte påverkas av vilket bredband du har, utan där får du snarare placera ut fler basstationer och se till att alla inställningar är rätt med vilka frekvenser, band och kanaler och sånt där du använder.

 

Mitt problem är snarare att det är minst 16 andra nätverk som genomsyrar etern i min lägenhet, så jag kommer nog inte upp i mer än ~100 Mbit på wifi ändå när jag prövade senast. Så alla lokala anslutningar mellan dator, NAS, TV och så vidare går över ethernet.

Redigerad av marcushedenstrom
  • Rösta upp 2
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, boevil säger:

Varför behöver ni högre än 50 på uppladdning?

Junet är billigast på mitt fibernät och de har lagt upp det så, se dump. Det finns visserligen 1000/100 som avvikelse, men tycker inte att det är attraktivt i pris. Men praktiskt med snabb uppladdning vad gäller film till Vimeo eller YouTube. Eller säkerhetskopiering.

 

dump.thumb.jpg.76bf0e38d689b31081f8be027b8b742b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Alix säger:

Junet är billigast på mitt fibernät och de har lagt upp det så, se dump. Det finns visserligen 1000/100 som avvikelse, men tycker inte att det är attraktivt i pris. Men praktiskt med snabb uppladdning vad gäller film till Vimeo eller YouTube. Eller säkerhetskopiering.

 

dump.thumb.jpg.76bf0e38d689b31081f8be027b8b742b.jpg

Jag tycker ju att det fortfarande är för dyrt med bredbandet. Konkurrensen som är för dålig?

Men förstår också att det inte gärna kan vara gratis heller. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Jag tycker ju att det fortfarande är för dyrt med bredbandet. Konkurrensen som är för dålig?

Men förstår också att det inte gärna kan vara gratis heller. :) 

components_hierarchy_large.png?136336322

 

För dyrt? :D 

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

 

Men..jag har en undran när det gäller WiFi...når Wifi längre om man höjer hastigheten?

Den når ju en bra bit ut från huset,  kanske kan jag ha min iPad med mig ut i friggeboden...som nu visar sisådär 5-6 mBit/s när jag testade,

Glömde nämna att jag har en Time Capsule som router.

Mina datorer  och TV:n kör "trådat" från den

 

Radiosändaren på routern blir inte starkare om  routern matas med högre fiberhastighet. Om din iPad i friggeboden ska fungera bra måste också ipaden kunna sända kraftfullt till routern.

Kanske något i huset hindrar strålen till friggeboden? prova i några andra positioner, lika långt från routern och se vad ipaden fångar upp. Kan routern flyttas något? höja? är metallskåpet med alla verktyg i strålriktningen? Garderob med flera meter kläder?

Utöka wifi med en trådansluten airport express närmare friggeboden. Fåtal hundralappar på Tradera.

Sven

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar öppen fiber, kan välja mellan ett kabelteveuttag (tror jag, jag har inte använt det på flera år, men inte hört något om att det inte funkar) och en låst fiber. Valde billigast fiberalternativet, 100/100. Uppmätte nyss (dator via wifi) 97 i båda riktningarna och en svarstid på 5.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en D-link repeater,  köpte den för par år sedan, installerat i ett rum, som numera används som förråd.

Gör kanske bättre nytta i friggeboden, får testa imorgon 🙂

 

 

 

Skärmavbild 2021-10-23 kl. 19.32.27.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Pocahontas säger:

….repeater,  köpte den för par år sedan, installerat i ett rum….

Gör kanske bättre nytta i friggeboden, får testa imorgon 🙂

 

 

 

Oftast gör repeater att trafiken går långsammare till målet. Räckvidden blir dock bättre än från enbart routern. Försök ansluta den med kabel, som accesspunkt.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/battre-tackning-med-repeater
https://www.bredbandsval.se/blogg/skillnaden-mellan-accesspunkt-och-wifi-repeater

Experimentera med optimal position av din extrapryl, mellan router och platsen du vill ha hög fart.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttade ut repeatern till vår inglasade veranda, som vätter ut mot trädgården.

Friggeboden fick tillräcklig signal.  🙏

Redigerad av Pocahontas
  • Rösta upp 2
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Flyttade ut repeatern till vår inglasade veranda, som vätter ut mot trädgården.

Friggeboden fick tillräcklig signal.  🙏

Grattis! Hoppas dock du får sitta inne i verandan och slipper bli utvisad till friggeboden.

 Moderna glas, tjocka och multipla för ljuddämpning eller metallbelagda för att behålla värmen i huset eller hindra solinstrålning dämpar också radiovågorna. Kan ha betydelse om förbindelsens kapacitet är på gränsen.

Lösningar finns: https://www.svenskbyggtidning.se/2021/03/29/fonstret-som-underlattar-mobiltackning-och-dataoverforingshastigheten-inomhus/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi snackat nog i denna tråden, så jag låser den

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Pocahontas locked this ämne
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share



×
×
  • Skapa nytt...