Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PM G4+Eizo


malen
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar om det går att koppla en PowerMac G4 till en Eizo CS2420 skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, malen säger:

Hej! Jag undrar om det går att koppla en PowerMac G4 till en Eizo CS2420 skärm?

Vilken PMG4-modell har du? Det finns ju några varianter. Jag har inte koll på alla, men många av dem har ju endast en VGA/analog videoport vilket innebär en del krångel med en aktiv adapter som ska passa EISO-skärmen (som väl bara har digitala signalingångar - hdmi, displayport och dvi-d).

Sen har vissa PMG4 en sämre maxupplösning på grafiken än Eiso-skärmen naitive-upplösning, vilket innebär nedskalning med viss kvalitetsförlust. Kanske inte så kul med en så pass bra skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Det är en G4 2x450 MHz med en VGA port. Klart jag räknar med en kvalitetsförlust jämfört med Eizos möjligheter men det kan ändå inte bli sämre än 15" tjock Mac gamla skärm jag har någonstans i förrådet. Vad gäller den aktiva adapter du skriver om vilken är det om du vet det?

Hittade nämligen bland alla möjliga kablar en adapter som jag inte vet vad den är för någon och hur den konfigureras. Tacksam för svar.

 

IMG_9160.thumb.jpg.694bd3cbb754fff8591492b1df3d3fea.jpg

IMG_9161.thumb.jpg.fc7fe7f198db97e33ba05edb586c0695.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, malen säger:

Tack för svaret! Det är en G4 2x450 MHz med en VGA port. Klart jag räknar med en kvalitetsförlust jämfört med Eizos möjligheter men det kan ändå inte bli sämre än 15" tjock Mac gamla skärm jag har någonstans i förrådet. Vad gäller den aktiva adapter du skriver om vilken är det om du vet det?

Hittade nämligen bland alla möjliga kablar en adapter som jag inte vet vad den är för någon och hur den konfigureras. Tacksam för svar.

Det där ser ut som en adapter mellan Dsub9 och Dsub15, som var till för att ansluta äldre Apple-skärmar till nyare PowerMac med Dsub15 (vilket är det som (felaktigt men etablerat) kallas VGA).

 

Det du behöver är snarare en sån här: https://www.clasohlson.com/se/HDMI-till-VGA-kabeladapter-HP/p/38-8188

Lite tvetydig beskrivning tycker jag, så fråga för säkerhets skull så att den inte är enkelriktad, alltså att den inte bara funkar från en hdmi-utgång till en vga-skärm. Mycket billigare kommer du nog tyvärr inte undan om du inte ska chansa på Wish-skrot.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är ju om du kan hitta ett gammalt grafikkort med dvi-d som passar i PowerMac G4. Det borde ju finnas några såna kvar och efterfrågan borde ju inte vara jättehög. Tradera, kanske?

 

 

Redigerad av DittDatt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret och tips med adapter! 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...