Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad krävs för att filma i RAW?


larslucidor
 Share

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa kamera som förmår att filma i RAW. Var ligger den lägre priströskeln för detta? Kollar man på nätet verkar den högre priströskeln vara hur hög som helst. Vilka tips på kameror har ni här på forumet? Jag avser att redigera i FCPx. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En begagnad BMPCC om full hd (1080) räcker. Jag har köpt två på Blocket för om jag minns rätt lite över 5000 kronor.

 

Så här kan det se ut när en amatör som jag filmar så jag blev positivt överraskad när jag kom hem och kollade snuttarna till den här filmen. Obs! den har m4/3 fattning samma som panasonic och olympus men det finns adapters för andra fattningar och på den här använde jag en sån till ett gammalt 50 mm Yashica objektiv för några hundra.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Proton säger:

En begagnad BMPCC om full hd (1080) räcker. Jag har köpt två på Blocket för om jag minns rätt lite över 5000 kronor.

 

Så här kan det se ut när en amatör som jag filmar så jag blev positivt överraskad när jag kom hem och kollade snuttarna till den här filmen. Obs! den har m4/3 fattning samma som panasonic och olympus men det finns adapters för andra fattningar och på den här använde jag en sån till ett gammalt 50 mm Yashica objektiv för några hundra.

 

 

Snygg film. 
Är det från Skåne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Proton säger:

En begagnad BMPCC om full hd (1080) räcker. Jag har köpt två på Blocket för om jag minns rätt lite över 5000 kronor.

 

 

Är det hemma hos dig!? :chock:

 

 

Skärmavbild 2021-10-16 kl. 10.46.28.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kände inte till just BMPCC - intressant märke. Nya tycks gå för ca 20000 och uppåt. Begagnad låter som ett bra alternativ att starta med. Filmen Proton la upp visar klart att svåra ljussituationer är hanterbara på ett helt annat sätt än i de vanliga konsumentformaten. 
Jag är dessutom lite nyfiken på iPhone 13 pro Max som enligt uppgift ska filma i någon sorts mer redigerbart filmformat. Någon som testat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkaren heter Blackmagic Design. Dom gör proffsgrejor för video och broacasting produktion till i samanhanget väldigt låga priser. 

 

Min version kostade runt 12 000 nya och efterföljande från ca 20 000 och uppåt. Det finns en 4k, 6k, och om jag minns rätt även en 8k version.

 

Jag tror inte nån av dom har fått toppbetyg för sin ljuskänslighet faktiskt och i mitt fall så var det objektivet och att jag hade bländaren fullt öppen. Man ska också veta att det inte finns nån automatik i den och att det blir väldigt bleka vidos i raw som måste tas in i ett program för att meckas till för färger och sånt.

 

Det finns många konsument kameror som klår den på det faktiskt. Själv kör jag med Panasonic G7 som jag hittade runt 5000 på blocket. Senare versioner av den tror jag kanske till och med är lite bättre.

 

 

 

 

 

Jag tror du tänker på prores som om jag mins rätt är Apples format och det har alla versioner av BMPCC också. Det är ett "lättare" format som många tycker om då det ger avsevärt mycket mindre filer med väldigt bra resultat.

 

BMD har tagit fram ett eget raw format braw då det blev nåt trassel med rättigheter om jag minns rätt. Den första versionen hade cdng (tror jag det hette) som är mycket bättre enligt många. 

 

På youtube finns mycket information alla BMD kamerorna om man är intresserad.

 

OBS! Dom kort (ganska dyra) som den funkar bäst med för raw gick ur produktion så det är ett stort problem men efter lite detektivarbete/googling så hittade jag info om ett billigare som funkar tillräckligt bra för en amatör som mig.

 

(Det finns andra tillverkare av liknande kort som det som gick ur produktion men dom är inte billiga direkt.)

 

Dom kan krångla och jag tror att det kan vara bra att hålla klippen lite korta när man kör raw men dom funkar och jag tror jag gav ca 400 kr styck. Har glömt vad dom heter men kan kolla om nån vill veta, tror det var nåt med kingston canvas react eller nåt.

 

Annars så är en iphone ett jäkligt bra alternativ med 4k och allt.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...