Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bank-Id


stig.f.b
 Share

Rekommendera Poster

Det beror dels på hur länge Apple uppdaterar iOS för den modellen och dels på om Bank-ID efter det kräver ett nyare iOS (som du då alltså inte kan köra).

 

Så förmodligen är svaret "flera år till".

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, stig.f.b säger:

Hur länge funkar Bank-Id på Iphone som är tillverkade 2018?

BankID fungerar fortfarande på min frus iPhone 6plus från 2014, trots att systemet slutat uppdateras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, boevil säger:

iPhone 6plus från 2014, trots att systemet slutat uppdateras.

Min jobbtelefon är en iPhone 6 och där kom det en säkerhetsuppdatering för någon vecka sedan. Den har iOS 12.5.5.

(Den har dock inte Bank-ID.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone SE (2017) 64 GB hänger med än så länge, har den bara för Bank-id när jag behöver logga in på olika sidor.

inget Sim-kort i..  finns en uppdatering till IOS 15 om jag skulle vilja..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu ligger gränsen på IOS12, vilket motsvarar iphone 5s och iphone 6/6 plus tydligen. Så när bankid börjar kräva ios13 ryker väl dessa modeller antar jag. Iphone 6s, SE och nyare klarar dock IOS 15 eller bättre, så jag tror att om mobilen är från 2018 är det högst sannolikt en nyare modell än Iphone 6 och den borde då klara sig i flera år till. Ytterst är det dock Bank-ID som sätter gränsen efter eget huvud. De kan ju sätta gränsen vid IOS 16 om 2 år, om IOS 15 bedöms osäkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Telly82 säger:

Min jobbtelefon är en iPhone 6 och där kom det en säkerhetsuppdatering för någon vecka sedan. Den har iOS 12.5.5.

(Den har dock inte Bank-ID.)

Jo jag glömde… 6:an får fortfarande uppdateringar, men som du säger iOS 12.xxx (inte iOS 15). Jag vet inte om BankID förutsätter uppdateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, poi ran säger:

Just nu ligger gränsen på IOS12, vilket motsvarar iphone 5s och iphone 6/6 plus tydligen. Så när bankid börjar kräva ios13 ryker väl dessa modeller antar jag. Iphone 6s, SE och nyare klarar dock IOS 15 eller bättre, så jag tror att om mobilen är från 2018 är det högst sannolikt en nyare modell än Iphone 6 och den borde då klara sig i flera år till. Ytterst är det dock Bank-ID som sätter gränsen efter eget huvud. De kan ju sätta gränsen vid IOS 16 om 2 år, om IOS 15 bedöms osäkert.

Som @Telly82påpekar har det kommit säkerhetsfixar. Till iOS 12, kommer troligen också till iOS 15 när/om det blir aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...