Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program för att Filma genom usb switcher


Bosse61
 Share

Go to solution Solved by Proton,

Rekommendera Poster

Hejsan

Vi har en USB videoswitcher på jobbet som har 4 hdmi ingångar för externa kameror som vi tänkt haft till att filma musikvideos och teater 

men fick tips om att använda obs som mjukvara för att få in allt i MacBook Pron men verkar vara så att det programmet bara skärminspelar vilket innebär att allt som syns på kameradisplayen ex röda rec pricken eller rutan för ansiktsigenkänning också spelas in och det vill man ju inte ha!! 
så är det någon på det här forumet som kan berätta vad för program som funkar att spela in kamerorna istället för skärmen?

mvh

bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon legria och Canon eos 200d

Obs studio nåt mjukvaruprogram som är gratis.

final cut , menar du att det går att filma/spela in genom det ? Trodde det bara var för videoredigering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Bosse61 säger:

final cut , menar du att det går att filma/spela in genom det ?

Ja, det gör det. Men tyvärr verkar det bara kunna importera via Firewire. Trodde verkligen programmet hade gått framåt sedan Firewire försvann från Macarna för typ 10 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag har två såna om det är Atem Mini du menar. Om så så måste du ha ett capture kort eller köra via USB utgången på den och mycket riktigt som du säger spela in eller live sända eller båda på samma gång om jag inte mins fel med nåt program som tex OBS. Men du kan också skaffa en HDMI inspelare och spela in till den via HDMI ut från switchern. Vill man så kan man ställa om switcherns audio inputs till Line in så man kan ansluta en obalanserad mixer typ en billig Behringer mixer för att  köra livegigs. Man får dock bara två gånger två stereo in så alla mickar och vad man nu vill ansluta måste gå till mixern eller om kör med ljudkort och DAW.

 

Obs! obalanserad signal och var försiktig med volymen i början till ni får koll på nivåerna.

 

Man kan också ansluta en iphone eller liknande på androidsidan via wifi till datorn om den har wifi vill säga så att man kan gå runt och filma trådlöst. Har man en gimbal så blir det riktigt bra faktiskt.

 

 

Redigerad av Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon legria och Canon eos 200d

Obs studio nåt mjukvaruprogram som är gratis.

final cut , menar du att det går att filma/spela in genom det ? Trodde det bara var för videoredigering.

 

 

hum? Obs verkar ju bara funka för skärminspelning , hdmi inspelade lät bra , det måste jag kolla upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det kan spela in till datorn också det står spela in på höger sidan av OBS Studio. Du måste hitta kamerorna och lägga till dom i OBS och det gör man genom att lägga till videoinspelnings enhet. Jag tror att du behöver ladda hem programmet för switchern till din dator också men det är också gratis. Tror du kan få bra hjälp med OBS på Sweclockers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, låter bra 👍 får försöka igen och sätta mej in lite mera om hur man går till väga , vore ju grymt om man fick det att fungera.

tack😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt ganska lätt även om det verkar komplicerat i början.

Kamerorna ni använder behöver ha möjlighet till en ren output utan en massa info etc på skärmen. Men switcher accepterar nästan alla kameror med HDMI ut så tex en gopro kamera går bra.

 

Men jag är lite trög i huvvet har varit förkyld som .... så jag missade att ni ville filma och spela in teater också såg bara musik.

 

Det finns en väldigt bra mjukvarumixer i programvaran till switchern med effekter som equalizer och annat och fyra kanaler för kamerornas mickrofoner + dom två externa man kan göra om till line in signal för tex en billig Behringer mixer.

 

Givetvis kan man använda kamerornas mickar också men till musik är det bäst att inte använda dom då dom ofta är för hårt komprimerade så ljudet kan pumpa och allmänt låta tråkigt.

 

Lycka till, det är proffs grejor som Blackmagic Design gör och får man till det så blir det riktigt bra. Ju högre kvalite på signalerna in i switchern både ljud och bild ju bättre blir det. 

Redigerad av Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ombedd att redigera bort felaktiga inlägg. Men då blir tråden helt trasig och obegriplig. Så jag låter allt stå med betoning på att Proton insåg att han har en annan switch.

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok 

 

Jag vill verkligen inte medverka till att nån vilseleds och köper nåt som kostar tusenlappar utifrån felaktig information.

 

Grejen är ju att jag till och med frågade om han menade den jag har men det gick tydligen aldrig fram och jag läste av en ren slump i en annan tråd vilken han i själva verket har.

 

Det jag skriver handlar alltså om dom väldigt populära Atem Mini switcharna som Blackmagic Design tillverkar och hur man använder den tex i samband med OBS.

 

Hur den fungerar som han i själva verket har har jag ingen aning om dessvärre men  det är säkert prisvärd switcher den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...