Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Starta upp och konfigurera min nya iMac M1


mansmag
 Share

Rekommendera Poster

I morgon kommer förhoppningsvis min nya iMac.

Jag har lite funderingar om hur jag ska starta upp den och konfigurera. I dagsläget har jag en iMac 27" som har grafikkortsfel. Skärmen är superljus men det går att lista ut vad som visas. I den finns allt men med två varianter av back-upp via Timecapsule samt extern HD.

Då min nya iMac har extremt lite lagring i jämförelse behöver jag konfigurera så att vissa saker ligger externt. Tex alla miljontals foton. 

Hur gör jag konfigurationen så enkelt som möjligt? Vill ha fotobiblioteket mm på en extern HD men det som hör till själva datorn på den interna. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju göra saker på lite olika sätt, men ett sätt att lösa det på är att lägga bilderbiblioteket i din dokumentmapp som du inte kopierar in på din nya Mac, utan låter ligga på en extern skiva. Om du håller in alternativknappen när du startar Bilder kommer det upp en dialogruta där du kan skapa ett nytt bibliotek, som du placerar i din dokumentmapp – eventuellt skapar du först en mapp som heter Bilder där. Sedan kan du göra det biblioteket till systembibliotek för bilder. Du måste ju också försöka överföra ditt nuvarande bibliotek till ditt nya.

Det kanske finns något bättre sätt, ska bli spännande att se om någon annan kan presentera det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag fick den gröna skönheten idag. Beställde även en Samsung SSD 1TB. Kommer under veckan. Den får bli dokumenthanteraren...

Just nu för jag över ungarnas konton via Flyttassistenten. Har hållit på snart en timme och 0 filer har flyttats... Kör med ethernet vilket kanske gör processen lite långsammare men 0 filer på en timme känns väl långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den här datorn längst upp i -menyn, Lagring.

Alla borde ha Optimerad lagring och och de andra smarta finesserna aktiverade.

 

Skärmavbild 2021-10-11 kl. 22.05.19.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...