Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Partionerade för Windows 8.1 och kan nu inte återställa


stroker
 Share

Rekommendera Poster

Av skilda skäl har jag misslyckats med installation av w 8.1 via Bootcamp på min gamla iMac mid 2011 med High Sierra. Så jag partitionerade min Fusion Drive och avsatte ca 57 gb till window och bootade med alt-tangenten nertryck och startade från min bootbara w8.1 usbsticka. Allting gick ok med installationen ända till jag skulle välja den nya partitionen..den kunde inte användas ..så nu vill jag ta bort den nya partitionen..men det går inte.Skivverktyg säger att den används. Har bootat från en High Sierra installtationsticka och provat skivverktyg..samma resultat.

 

Bif ett par skärmdumpar. Har ni några tips hur jag får tillbaka GBen?

Skärmavbild 2021-10-05 kl. 14.42.14.png

Skärmavbild 2021-10-05 kl. 14.41.35.png

Skärmavbild 2021-10-05 kl. 15.03.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om partitionen är skapad via Boot Camp-assistent måste du nog ta bort den via den applikationen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heureka..jag fick tillbaka GBen. Misstänkte att EFIn med namn 'No Name' gjorde att systemet tyckte att partitionen FAT användes. Så efter googlande och läsande utförde jag detta kommando i terminalen: 'diskutil eraseVolume jhfs+ BC1 disk1s4' vilket rensade EFIpartitionen och döpte om den till BC1. Sedan gick det att ta bort BC1- och FATpartitionerna med skivverktyg och Fusion Drive ökade automatiskt med 60 gb.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Partionerade för Windows 8.1 och kan nu inte återställa
 Share



×
×
  • Skapa nytt...