Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Numbers - hur väljer jag ut vissa namn ur en lista?


Annika Widebeck
 Share

Rekommendera Poster

Annika Widebeck

Hej - jag har en lista med namn och adresser - några hundra stycken. Och så har jag en rad med kopierade namn. Hur kan jag välja ut just de namn som jag har från listan där deras adresser finns med? Svårt att förklara - men egentligen är det väl rätt basic.

Jag vill alltså till slut ha en lista där både namn och adresser finns med för de ca 100 personer som finns i min manuella lista (som alltså inte är en numberslista).

TACK för svar!

/Annika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket format finns den manuella listan?

Jag skulle nog valt att exportera Numberslistan till CSV (alltså en sorts textfil med KommaSeprerade Värden) och sedan skriva ihop ett enkelt skript som jämför.

Uppgiften är nog inte en traditionella kalkylbladsuppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annika Widebeck

Tack för svar! Trodde det fanns nåt smart sätt;) Listan jag jämför med är bara typ namn i en lång lista. Men den går kanske enkelt att konvertera till csv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lista (exempelvis ett namn på varje rad) i en vanlig textfil med formaterad text kan betraktas som csv, fast med bara ett värde per post/rad och då behövs inga kommatecken.

 

Uppgiften är ganska enkel så länge datastrukturen är vettig, alltså inga konstiga stavfel eller liknande.

Du ska för varje namn i namnlistan göra något som kallas LOOKUP på engelska, i svenska Numbers verkar funktionen LETARAD vara användbar.

Om den långa namnlistan finns i kolumn A, dess adresslista i kolumn B och namnen du vill söka efter i kolumn C (med början på rad 1) så bör formeln

LETARAD(C1;A;1;0)

placerad i D1 visa namnet i C1 om det förekommer i A, annars visas ett felmeddelande. Kopiera formeln , markera resten av kolumn D och klistra in. I exempelvis cell D3 ska formeln då bli

LETARAD(C3;A;1;0)

och så vidare. Fult , men det bör fungera.

 

 

Forumet är för övrigt utrustat med en väldigt användbar citatfunktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...