Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kartprogram


Fredrik S

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har sökt men ej funnit....

Letar efter ett program som kan öppna Lantmäteriets .rik-filer. Under min PC-period köpte jag upp dessa Gröna Kartor, och nu vill jag öppna dem i min Mac Mini också!

 

Kan nån hjälpa mig med något bra program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är ett format som Lantmäteriet själva har tagit fram och enligt uppgift inte licensierar ut om man inte betalar dem en rejäl slant och minilicensen låg på minst 200 så är det nog inte så troligt. Om de inte har ändrat i licenskostnaden.

 

Hursomhelst fråga Lantmäteriet. De måste veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist jag kollade med Lantmäteriet så var svaret att de inte stödde mac. Det kan ju ha ändrats, men jag tror inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det är en kille som har skrivit ett Delphi program för att visa RIK kartor, jag har ingen PC eller Delphi så jag kan inte testa det han har gjort. Om det är så att den fungerar då skulle det vara möjligt att porta hans Pascal kod till GDAL eller något annat OpenSource verktyg. Då skulle det gå att läsa RIK kartor på MAC..

 

TrikPanel Konverterar för RIK formatet

 

Övrigt så finns det folk som försöker göra fria kartor över Sverige (och världen), nämligen Openstreetmap men jag vet inte hur långt de har kommit. Tror att de fortfarande knatar runt med GPS:er för att samla in data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...