Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket RAM-minne och lagringskapacitet bör jag ha?


Erikzzzon
 Share

Rekommendera Poster

Vore tacksam för hjälp!

Jag är riktigt dålig på elektronik… Har ingen dator nu men har tänkt köpa en MacBook Air. Har noll koll på hur mycket RAM-minne och lagringskapacitet (GB) jag behöver?!

 

Kommer att använda min dator till att vara på internet, streama film, lagra bilder och filmer.

 

Vad tror ni att jag behöver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med 8 GB RAM. Det är inte som förr att mer är automatiskt bättre. Hur mycket lagring du behöver vet jag inte. Vad behöver du lagra? En massa film och bilder? Musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för svar! Har verkligen noll koll… Foton och filmer som jag tagit med telefonen är vad jag kommer att lagra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller hårddisken ska du tänka ungefär så här. Visserligen rymmer en SSD på 256 GB 256 GB. Men OS X och en uppsättning program drar en 40 GB. Vidare ska du inte fylla din hårddisk till brädden och det är alltid hälsosamt att ha en 50 GB ledigt för att ha lite svängrum. Det betyder att du ska räkna med att du har ca 150 GB att tjoffa in stuff på. Väljer du 512 GB blir  enligt samma recept 420 GB tillgängligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder och filmer kan man alltid lagra på en extern disk. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-03 19:49, Erikzzzon säger:

Okej, tack för svar! Har verkligen noll koll… Foton och filmer som jag tagit med telefonen är vad jag kommer att lagra.

För varje ny telefon du skaffar så blir kameror bättre. Oftast lagras mer data för varje bild. Jämför utvecklingen som varit med SD, HD, 4K och snart 8K. För du vill väl se bilderna på dator eller TVskärm? Hur mycket minne krävs för det du sparar idag? Räkna med minst det dubbla för motsvarande framförliggande tid. 
Som du redan fått råd: svängrum behövs på hårddisken. Men bildbibliotek kan lagras externt. 
Dessutom finns ju möjligheten till optimerad lagring, dvs komprimerad bild i datorn, full bild i iCloud (som du får betala för).

I samtliga fall är det lämpligt med backup på separat(a) disk(ar) om det är bilder du sätter värde på.

Sven

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...