Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra macOS Mojave på extern enhet vid sidan om Big Sur


emoempo
 Share

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en gammal high end-scanner (Imacon Flextight Precision II) som körs via en gammal Mac med OS X 10.4.11 (Tiger). Tänkte sedan flytta över filerna till min nyare MacBook Pro för att redigera filerna i scanningsprogrammet FlexColor. Det programmet har slutat uppdateras och kan enbart köras i 32-bit. Jag har letat som en tok efter sätt att ha Mojave på en extern ssd men allt jag hittat är att det ska gå, men jag får det inte att funka.

 

Den bästa hittills var denna men jag tycker inte terminalen reagerade som i exemplet.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.750153/installera-gammalt-mac-os?queryText=installera gammal macOS på extern hårddisk

 

Någon som lyckats med detta och kan hjälpa mig?

Skärmavbild 2021-10-02 kl. 16.21.38.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, emoempo säger:

Tänkte sedan flytta över filerna till min nyare MacBook Pro

Hur ny?

För den kan vara alltför ny för att kunna köra ett "gammalt" OS som Mojave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Har du testat att skapa en startbar USB-installerare och installera via den?

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Tack! Jag testade detta men måste ha gjort fel någonstanspå vägen. Såg precis en video där en snubbe gjorde detta och det såg enkelt ut. Han installerade visserligen på interna disken efter att han raderat Big Sur, men ändå.

Ska testa igen snart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Hur ny?

För den kan vara alltför ny för att kunna köra ett "gammalt" OS som Mojave.

En Mbp 15” 2017. Den har kört Mojave förut och jag har kollat att den är kompatibel med det OSet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, emoempo säger:

En Mbp 15” 2017. Den har kört Mojave förut och jag har kollat att den är kompatibel med det OSet.

Ett tips är att uppdatera din info om vilka prylar du har. Det finns ganska många varianter av "MBP 15". :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sierra går det fortfarande att välja starta i 32 bitars läge för program som kan det, går inte det i din version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Proton säger:

I sierra går det fortfarande att välja starta i 32 bitars läge för program som kan det, går inte det i din version?

Det går i Mojave och tidigare, men inte i Catalina eller senare. TS har uppenbarligen uppdaterat från Mojave till något senare Mac OS, därav problemställningen hur Mojave kan återinstalleras på extern SSD för datorn i fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Proton säger:

I sierra går det fortfarande att välja starta i 32 bitars läge för program som kan det, går inte det i din version?

Den sista version där det fungerar är Mojave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok vad tråkigt för en normalanvändare behöver inte 64 bitar i nån större utsträckning så det verkar lite lustigt och omotiverat.

 

Men får man inte välja längre vilken hårddisk man ska installera till heller? Jag har kört os x från extern usb disk både på min mac pro och ett gäng olika hackintoshar i 10 års tid vid behov.

 

Sist så fick jag en dialog ruta som frågade var det skulle hamna och sen fanns det möjlighet att välja vid start disk vid uppstarten via nån procedur jag glömt även på en riktig mac.

 

Tiderna ändras tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Proton säger:

Ok vad tråkigt för en normalanvändare behöver inte 64 bitar i nån större utsträckning så det verkar lite lustigt och omotiverat.

 

Men får man inte välja längre vilken hårddisk man ska installera till heller? Jag har kört os x från extern usb disk både på min mac pro och ett gäng olika hackintoshar i 10 års tid vid behov.

 

Sist så fick jag en dialog ruta som frågade var det skulle hamna och sen fanns det möjlighet att välja vid start disk vid uppstarten via nån procedur jag glömt även på en riktig mac.

 

Tiderna ändras tydligen.

Jag förstår inte heller varför man inte ska kunna köra 32-bitarsprogram.

 

Hur menar du att man inte skulle få välja vilken disk man vill installera på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Telly82 säger:

Jag förstår inte heller varför man inte ska kunna köra 32-bitarsprogram.

 

Hur menar du att man inte skulle få välja vilken disk man vill installera på?

Trådskaparen säger att han har problem med att installera till en extern hårddisk och så vitt jag minns sist jag installerade os x så kom alla hårddiskar man hade kopplat till datorn även externa upp som alternativ så man kunde välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Proton säger:

Trådskaparen säger att han har problem med att installera till en extern hårddisk och så vitt jag minns sist jag installerade os x så kom alla hårddiskar man hade kopplat till datorn även externa upp som alternativ så man kunde välja.

Jag läste fel. Jag läste det som att du påstod att man inte fick välja. Sorry. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett så är det bra att veta hur sånt här funkar om man tex som jag är jättesugen på en M1 mac. Troligtvis så kommer inga program jag vill använda att funka och jag har ingen lust att sponsra apple i att hela tiden uppfinna hjulet på nytt så den skulle bli en snygg brevvikt och till att mejla samt betala räkningar med. Men till det priset nope det blir inget av med det.

 

Eventuellt att jag kommer att kunna köra Davinci Resolve på den men det pratas så olika om att det går riktigt riktigt bra kontra nä det är pengarna i sjön vänta till nästa släpp istället.

 

Som en jämförelse så har jag livestreamat kameror, media (min egen), screencaps etc etc i 10 års tid både med riktiga macar och hackintoshmaskiner. I början hade vi mycket bättre bild än TV och det var på Snowleopard med maskinvara från den tiden. På dom första maskinerna hade/har jag möjlighet till dubbla grafikkort och fyra skärmar.

 

Här testar jag ett inspelningsprogram åt en programmerare från nederländerna. Jag tror aldrig han släppte det för konkurrensen var stenhård även då.

 

 

Redigerad av Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag läste fel. Jag läste det som att du påstod att man inte fick välja. Sorry. :blushing:

Ok inga problem hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Jag ska se vad jag kan hitta på. Säkerhetskopierar nu och förhoppningsvis kan jag köra Mojave Parallellt, antingen på extern eller intern SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...