Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta till äldre generation RAM


BEriksson
 Share

Rekommendera Poster

Kan man

ersätta 2x4GB 1867 MHz PC3-14900 DDR3 SDRAM SO-DIMMs (204-pin)

med 2x8GB 1600 MHz PC3-12800 DDR3 SDRAM SO-DIMMs (204-pin)

i en iMac 27 tum (sent 2015) med macOS Mojave 10.14.6?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Du bör ( läs ska ) ha de minnen som är specade för din dator. Ibland kan ett snäpp snabbare fungera så minnena klockas ner till rätt hastighet. Långsammare minnen lär inte fungera alls. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på så för att få svar så får man nog testa men jag tror att det går. Skillnaden på hur snabba dom är är minimal och med samma pin så kan det rent hårdvarumässigt inte vara nåt problem. Men om den kör på ett speciellt imac ID som inte tillåter det så kan det nog vara lite meckigt.

 

I början när jag började med mac hade jag inte råd med en riktig så jag fick konvertera min PC till en hackintosh. Härom kvällen fick jag för mig att starta upp den igen och hittade de minnen jag körde med på den tiden och lyckades blanda två hastigheter minnen men det gick. Även snowleo var fantastiskt bra så det fixade det hela galant.

 

Jag hade två grafikkort i den så jag kunde köra fyra skärmar vilket var jäkligt praktiskt när man gör musik i Logic. Den presterade likvärdigt och i vissa lägen bättre än en riktig motsvarande mac faktiskt.

 

Lycka till

Redigerad av Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Proton säger:

Det beror nog på så för att få svar så får man nog testa men jag tror att det går. Skillnaden på hur snabba dom är är minimal och med samma pin så kan det rent hårdvarumässigt inte vara nåt problem. Men om den kör på ett speciellt imac ID som inte tillåter det så kan det nog vara lite meckigt.

 

I början när jag började med mac hade jag inte råd med en riktig så jag fick konvertera min PC till en hackintosh. Härom kvällen fick jag för mig att starta upp den igen och hittade de minnen jag körde med på den tiden och lyckades blanda två hastigheter minnen men det gick. Även snowleo var fantastiskt bra så det fixade det hela galant.

 

Jag hade två grafikkort i den så jag kunde köra fyra skärmar vilket var jäkligt praktiskt när man gör musik i Logic. Den presterade likvärdigt och i vissa lägen bättre än en riktig motsvarande mac faktiskt.

 

Lycka till

Nope, enligt EveryMac stöds bara PC3-14900 med 1867 MHz eller snabbare:

 

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-3.2-27-inch-aluminum-retina-5k-late-2015-specs.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”I put 32gb of pc3-12800 in my late 2015 and it worked fine. I did remove the 8gb that came with it so I didn't have mixed speeds.”

 

Om kartan och terrängen inte stämmer överens brukar det vara terrängen som gäller.

 

https://forums.macrumors.com/threads/possible-to-use-slower-ddr3-memory-on-late-2015-27-imac.1929742/post-22194437

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, DittDatt säger:

Nope, enligt EveryMac stöds bara PC3-14900 med 1867 MHz eller snabbare:

 

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-3.2-27-inch-aluminum-retina-5k-late-2015-specs.html

Ja jag vet inte 100 % men enligt min erfarenhet som har kört hackintosher med flera olika OS X versioner och då med olika dator/mac ID beroende på vad som gällde för det OSet under många år så tycker man ju att det skulle ha visat sig inte funka men icke det gjorde det och gör fortfarande. Jag tror inte att hårdvaran är begränsningen kanske eventuellt nån identitets kris för mjukvaran som gör att det inte matchar. Men som sagt det är ju bara att testa då det väl inte finns nån dator med mera lättbytta minnen än en Imac. 

 

Frågan är nog mera vad man vinner på 8 vs 4 gig som vanlig användare, det ska nog till lite mera för att göra nån riktig skillnad. När jag råkade blanda minnen så var det inte bara olika hastighet utan även storlek och jag såg ingen skillnad överhuvudtaget. Jag har en mac pro men inga minnen utöver dom som sitter i den annars kunde jag ha testat, har också min mammas Imac i källaren men den går inte igång dessvärre så det är kört där också.

 

Sen säger ju mannen i länken från svaret ovan att det gick att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kollektiva erfarenheten på forumet under många år är att Mac och RAM-minnen är kinkigt. Har ingen erfarenhet av annan hårdvara. Så enda rekommendationen är att använda rätt minnen. Kan inte se varför man ska testa och ge sig själv problem i onödan.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, BEriksson säger:

Kan man

ersätta 2x4GB 1867 MHz PC3-14900 DDR3 SDRAM SO-DIMMs (204-pin)

med 2x8GB 1600 MHz PC3-12800 DDR3 SDRAM SO-DIMMs (204-pin)

i en iMac 27 tum (sent 2015) med macOS Mojave 10.14.6?

Det finns exempel på att det kan fungera, som jag nämnde här ovan. Inget fel i att testa om du har grejerna tillgängliga redan. Ska du köpa RAM bör du dock köpa mactestade RAM för modellen i fråga. Vis av erfarenhet vet jag att det både går och inte går att peta in RAM som inte borde respektive borde fungera, om man enbart tittar på specifikationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ram är kinkigt överlag. I min PC, som även extraknäckte som "hackintosh" i flera år, var jag tvungen att övervolta minnena trots att jag körde enligt spec. Med originalvolten var hela systemet instabilt (oavsett operativsystem), speciellt under låg belastning. Förmodligen någon voltkurva som inte var överens med minnet. Men på en Mac kan man inte lika enkelt ändra inställningar för minnet. I våra "riktiga" macar har jag endast minne som klarar spec, med reservationen för att vi satte i 2+4GB minne i äldsta burken medan Apple endast supportar 2+2 officiellt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...