Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta gammal skrivare


korsordsmakarn
 Share

Rekommendera Poster

korsordsmakarn

Hej!

  Jag undrar om det är möjligt att få en gammal laserskrivare (HP 2100) med Ethernet-port att fungera med en (någorlunda) modern iMac med El Capitàn. Hur gör jag och vad behöver jag? Går det att använda en router? Får ena Ethernet-kabeln vara gul?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom innehållet i datorerna varierar med ålder och begreppet "någorlunda modern" kan vara vad som helst, var vänlig att berätta vilken modell du har. Hittas under Äpplet/Om den här datorn. Gör en skärmdump och posta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

korsordsmakarn

Tagit bort skärmdump med serienummer. Se nedan i Alix inlägg för skärmdump utan serienummer.

 

/Telly82, moderator.

 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

korsordsmakarn

Tycks inte ha funkat med skärmdumpen. I alla fall så är min iMac en tidig -08. 2,4 GHz IC2D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

korsordsmakarn

Tack Alix, men jag råkar veta att den här skrivaren tidigare har fungerat tillsammans med en Intel-Mac med just El Capitan, då i ett nätverk via en router, så ditt svar kan inte vara fullständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, korsordsmakarn säger:

Hej!

  Jag undrar om det är möjligt att få en gammal laserskrivare (HP 2100) med Ethernet-port att fungera med en (någorlunda) modern iMac med El Capitàn. Hur gör jag och vad behöver jag? Går det att använda en router? Får ena Ethernet-kabeln vara gul?

Troligen går det men kräver handpåläggning. Vare sig skrivare, dator eller OS är någorlunda modernt.

Kabeln kan ha vilken färg som helst, färgen betyder ingenting. Däremot måste kontakterna passa. Du måste vara säker på att skrivaren innehåller nätverkskort, bara porten är ingen garanti.

Du ska ansluta till nätverket, tex i routern.

Eftersom det inte finns specifika drivrutiner för din skrivare till El Capitan så måste du använda en allmän drivrutin, tex generic PCL.

Du bör känna till vilken IP-adress din skrivare får, då kan du lägga till den som skrivare i datorn.

lite tips här: https://support.hp.com/se-sv/product/hp-laserjet-2100-printer-series/25469/document/c03808559

(se särskilt avsnittet om "Lägg till skrivaren med grundläggande drivrutin macOS)

en liten film:

annars får du fördjupa dig i Gutenprint, open source projekt för skrivare

http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php#Catalina

 

om du har möjlighet så är en ny skrivare, laser, svart-vit, fabrikat Brother av enklaste slag för en dryg tusenlapp en möjlighet att få fina utskrifter snabbt. Vilken dag som helst får netonnet leverans,

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner/laserskrivare/brother-hl-l2350dw/1002652.8937/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_se

 

Sven

Redigerad av sefr
förtydligade YT-länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

korsordsmakarn

Det fungerade till slut. Det svåra var att få tag på skrivarens IP-adress, för fastän jag hade rätt kommando (två knappar att hålla ned samtidigt och släppa samtidigt) så ville den först inte släppa ifrån sig konfigurationssidan.

Stort stort tack för god hjälp!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...