Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföring mellan två externa hårddiskar


ellenb
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Mycket tankeverksamhet har senaste dagarna gått åt följande problem som fortfarande är olöst för mig:

 

Jag har en hårddisk som är formaterad med ExFAT som jag fört över filer och bilderbibliotek från min MacbookAir från under ett par års tid. När jag har hårddisken öppnad på datorn går filerna fint att titta på igen men bilderbiblioteket går inte att öppna (error 4302), har då läst mig till att det beror på att den är formaterad med ExFAT och att jag behöver ändra formateringen till APFS (eller MacOs extendend?). Då alla mina filer ligger på hårddisken utan någon annan backup vågar jag inte formatera om den utan att först lägga över de någon annanstans och på datorn får de inte plats. Min fråga blir därmed om jag tänker rätt med följande:

1. Kan jag koppla in två hårddiskar i datorn, min som är formaterad med ExFAT och killens som är formaterad med MacOs extendend, och kopiera över alla filer från min ExFAT direkt till killens hårddisk? (eller måste de mellanlanda på en dator först?)

2. Sedan koppla ur killens hårddisk med alla filer och passa på att partionera upp min hårddisk och formatera till en del med MacOsExtendend (så jag kan använda time machinne också) och en del med APFS. 
3. Sedan koppla in båda hårddiskarna igen och föra tillbaka filerna från killens till min APFS-del.

Funkar det att alltså att föra över filer (och bilder-bibliotek) mellan olika hårddiskar som har olika formateringar?

 

Vore oerhört tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det funkar.

Men du borde såklart skaffa ytterligare en hårddisk att lägga över bilderna på så du har backup om hårddisken skulle gå sönder.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...