Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Spåra iPhone eller Airtag när det ej finns mobil täckning?

Jakelol
 Share

Recommended Posts

Jag brukar vara ute i vildmarken där det ej finns täckning på alla ställen.

Skulle min sambo kunna spåra en iPhone jag har med eller en Airtag utan att jag har mobil täckning och hon sitter i soffan hemma?

Nej, kräver mobiltäckning.

Det går dock ställa in att senast kända plats ska visas, vilket borde uppdateras så fort telefonen får mobilsignal.

Inställningar->Ditt namn->Hitta->Hitta min iPhone->Skicka senaste plats

Edited by SirKnasen

2 timmar sedan, SirKnasen säger:

Nej, kräver mobiltäckning.

Vilket iofs innebär att om någon annan med en iPryl (och aktiv blåtand) passerar förbi, med en annan mobiloperatör som har bättre täckning, så syns iaf hans Airtag.

/ Kiwi

55 minuter sedan, kiwi säger:

Vilket iofs innebär att om någon annan med en iPryl (och aktiv blåtand) passerar förbi, med en annan mobiloperatör som har bättre täckning, så syns iaf hans Airtag.

/ Kiwi

Aha då är det totalkört på den fronten. Ser ut som att jag får köpa en dedikerad GPS som sänder ut signal med positioner.

41 minuter sedan, Jakelol säger:

Aha då är det totalkört på den fronten. Ser ut som att jag får köpa en dedikerad GPS som sänder ut signal med positioner.

En GPS tar emot information från sateliter och hittar positionen, men den skickar inget till sateliter. Om en GPS-mottagare ska skicka ut positionen till någon som följer den så måste den också ha en inbyggd mobil eller annan radiosändare. Har den en inbyggd mobil så har den samma problem som en iPhone med mobiltäckningen. Har den en annan inbyggd radiosändare så måste den som ska ta emot positionen ha en radiomottagare som tar emot radiosignalen. 

(Många talar slarvigt om att t.ex. nya bilar har en GPS så att man kan spåra dem, men nya bilar har en inbyggd enhet som kombinerar GPS och mobildata. Utan mobiltäckning kan man inte spåra dem. 
Och ja - det är teoretiskt möjligt att skicka positionsinformationen över en datakanal med hjälp av en satelit-telefon men det är mycket ovanligt och dyrt. Lösningen med att skicka data över satelit används t.ex. på Volvo Ocean Race och andra jorden-runt-tävlingar men är inget som gemene man tar med sig på skogspromenaden.)

Edited by TB-000

2 timmar sedan, TB-000 säger:

En GPS tar emot information från sateliter och hittar positionen, men den skickar inget till sateliter. Om en GPS-mottagare ska skicka ut positionen till någon som följer den så måste den också ha en inbyggd mobil eller annan radiosändare. Har den en inbyggd mobil så har den samma problem som en iPhone med mobiltäckningen. Har den en annan inbyggd radiosändare så måste den som ska ta emot positionen ha en radiomottagare som tar emot radiosignalen. 

(Många talar slarvigt om att t.ex. nya bilar har en GPS så att man kan spåra dem, men nya bilar har en inbyggd enhet som kombinerar GPS och mobildata. Utan mobiltäckning kan man inte spåra dem. 
Och ja - det är teoretiskt möjligt att skicka positionsinformationen över en datakanal med hjälp av en satelit-telefon men det är mycket ovanligt och dyrt. Lösningen med att skicka data över satelit används t.ex. på Volvo Ocean Race och andra jorden-runt-tävlingar men är inget som gemene man tar med sig på skogspromenaden.)

Garmin Inreach gör exakt detta utan mobiltäckning så du har fel att det inte finns gpser som kan skicka meddelanden. Går på 1,6 GHz-bandet både upp och ner som är samma som Iridium använder. Och för det andra så är satellittelefoner inte speciellt ovanligt då jag vet flera stycken som använder sig av detta eller Garmin Inreach i fjällen.

Jag har själv använt UHF bandet för kommunicera med internationella rymdstationen med min radioamatörutrustning och då är det en enkel handhållen UHF radio med riktad antenn.

Ville så klart bara kolla upp så att inte iPhone klarade detta innan jag slog till på annat.

Och dessa GPS:er som sänder ut signaler kan man sitta hemma i soffan och spåra?

Eller är de enbart spårbara av radiomottagare som är tillräckligt nära dig?

49 minuter sedan, SirKnasen säger:

Och dessa GPS:er som sänder ut signaler kan man sitta hemma i soffan och spåra?

Eller är de enbart spårbara av radiomottagare som är tillräckligt nära dig?

Nä det är personen med GPSen som måste skicka sin position till mottagaren för annars skulle det gå åt för mycket data alternativt ställa in att den ska skicka min position typ varannan timme eller vad man nu vill.

Dom kan "spåras" över större delen av jorden när personen med GPSen skickar ut signalen till mottagaren.

inReach Explorer+ | Garmin | Handhållen utomhus-GPS

Edited by Jakelol

17 minuter sedan, SirKnasen säger:

Wow, frän pryl den där inReach 😃

Ett satellit abonnemang till den krävs såklart.

Ja ganska behändig och det finns en mini variant. Priser med abonnemang finns på Garmins hemsida.

Men det dumma är att man signar upp sig på ett år så jag kommer nog i såna fall satsa på en satelit telefon för några tusen och sen bara köpa kontankort som håller ett år så att man kan ringa bara i nödfall.

Kontantkort från Thuraya kostar under 600kr för ett år och då kan man prata i 10 min, sedan finns det så klart refill för ca 280kr för 20min som är minsta refillen.

Själva satellittelefonen från Thuraya kostar ca 5000kr ny som jag har kollat på och heter Thuraya SatSleeve+ och funkar som ett mobilskal till både Apple och Android.

Ganska billig försäkring för dom tillfällena det inte finns någon täckning.

Inte alls dyrt som TB-000 försökte påstå.

Edited by Jakelol

2 timmar sedan, Jakelol säger:

ca 280kr för 20min

...

Inte alls dyrt som TB-000 försökte påstå.

Vad då inte dyrt? Jämfört med ett vanligt mobilabonnemang är det svindyrt.

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Vad då inte dyrt? Jämfört med ett vanligt mobilabonnemang är det svindyrt.

Jo, men det här används ju knappast som ett vanligt abonnemang. Det här är mer i nödfall, inte för att ringa hem och fråga vad det blir för middag.

Får säga att det är förvånansvärt billigt för att få möjligheten att ringa varifrån som helst om man behöver.

/ Kiwi

10 timmar sedan, Jakelol säger:

Ja ganska behändig ....

Men det dumma är att man signar upp sig på ett år....

inReach explorer+ är en gammal modell, Garmin satsar mer på de nya varianterna och deras anknytning till kartor, explorer-konto och allt vad det heter.

Titta lite mer på gpsmap 66i  (som jag själv har) knappar, bra för vinterbruk eller Montana 700i, touchskärm.

Abonnemang finns men  det går att ta per månad, se freedom-abonnemangen.

Apparaterna går att kombinera med din iPhone så att du kan göra det mesta på telefonen.

https://www.garmin.com/sv-SE/search/?query=inreach

https://discover.garmin.com/sv-SE/inreach/personal/

Sven

2021-09-21 11:52, Jakelol säger:

Jag brukar vara ute i vildmarken där det ej finns täckning på alla ställen.

Skulle min sambo kunna spåra en iPhone jag har med eller en Airtag utan att jag har mobil täckning och hon sitter i soffan hemma?

Nej. Inte i iPhone 13.

Men drömmar och rykten finns. Vem vet, kanske i iPhone 14 pro "extra allt" hösten 2022?

https://global.techradar.com/sv-se/news/iphone-13-kan-fa-satellitkommunikation-men-bara-i-vissa-regioner

Sven

5 timmar sedan, kiwi säger:

Jo, men det här används ju knappast som ett vanligt abonnemang. Det här är mer i nödfall, inte för att ringa hem och fråga vad det blir för middag.

Får säga att det är förvånansvärt billigt för att få möjligheten att ringa varifrån som helst om man behöver.

/ Kiwi

Precis 280kr för ett helt år om man skulle behöva ringa ett samtal i nöd är för mig väldigt billigt och som du säger så kommer det inte vara för att ringa och chit-chata.

Vi snackar om en ”livlina” som kommer att kosta 23,33kr/månad och har mindre råd med det så vet jag inte vad. 280kr hade varit billigt om det hade varit för bara en månad med tanke på att man kan ringa vartifrån som helst så länge man har klart synfält.