Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad kostar Windows - HELA kostnaden?


xyz123
 Share

Rekommendera Poster

Jag funderar på att ladda ner och installera Windows på en av mina Mac'ar. Helst på en MacBookPro 15 tum mitten 2010. Den har 8GB primärminne och som sekundärminne en SSD med 500 GB. Det finns i stort sett bara macOS High Sierra 10.13.6 på denna disk. (Jag har flyttat Mac-användandet till en ny Mac.) 

MEN Hur mycket kommer detta att kosta mig. Jag hittar inga prisuppgifter som verkar kompletta och trovärdiga. Jag skall, inledningsvis, bara ha några fria windows program som inte kostar mig något extra. (En del betalda indirekt pga medlemskap.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man inte spela avancerade spel på datorn (och det gör man kanske inte på en 10 år gammal laptop) är enklaste lösningen nog att köra en virtuell installation av Windows 10. Det kan man göra i VirtualBox (gratis), och sedan köra Windows 10 utan att aktivera det.
Man tappar lite inställningsmöjligheter, men Microsoft vill att många kör Win 10 istället för Windows 8 eller 7 och är inte lika strikta på att stänga ner oaktiverade installationer som de var förr så det är billigaste lösningen.

Uppdaterar man datorn till Catalina, med Dosdudes patchprogram, kan man nog köra VMware Fusion (gratis) och Windows 10 oaktiverat. (Man kan köpa Windows 10-nycklar billigt på nätet, "gråa licenser" kanske man kan kalla dem, vill inte länka men Microsoft tycks inte stoppa det - de vill nog hellre att man kör Win 10 än något annat som sagt)

Det blir lite långsammare att köra Windows virtuellt, men inte så det stör i vanliga program, jag gör det varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är gratis om man kör MacOS Catalina, annars måste man ha äldre versioner av VMware som kostar pengar tyvärr, om jag fattat allt rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all information. Skall fundera och läsa på. Jag måste åka utrikes inom kort, tillbaka i början av nästa vecka. Bestämmer mig tidigast när jag är tillbaka. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...