Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 2021 fundering vid köp


mansmag
 Share

Rekommendera Poster

Imorgon kommer jag lägga order på en iMac 2021.

Jag har dock några saker att reda ut innan ordern läggs.

Jag vill inte lägga ner mer än nödvändigt. Alltså utesluts den dyraste modellen.

 

Min egentliga fråga är:

Vad är bäst, att köpa den billigaste med 16gb minne eller den näst billigaste med 8gb?

Det blir ungefär samma pengar, vilket är vad jag vill betala.

Hårddisken är väl liten men det går att uppgradera med extern SSD vid behov men det finns än så länge inte externt internminne...

 

En annan sak som också spelar roll:

Vad är egentligen skillnaden på portarna på de olika modellerna? Båda har thunderbolt och den dyrare även USB C. 

Men kan jag inte koppla in USB C i Thunderboltportarna och få samma funktion? Då saknar man nog de gamla USB-portarna mer.

 

Det sista är valet av färg men det är en helt annan historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på 16 GB. Som du själv skriver: En för liten disk kan man åtgärda, men inte för lite internminne.

 

Jodå, du kan koppla in USB-C i Thunderboltportarna. Men i den dyrare modellen så har du två extra portar som inte är Thunderbolt, utan bara den långsammare USB-C.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du refererar till 24-tums iMac https://www.apple.com/se/imac-24/specs/

 

Den ena modellen har totalt 2 portar som är thunderbolt 3 och kan användas som USB-C USB 4 eller USB 3.1 Gen 2. Den andra modellen har dessa portar och dessutom 2 portar som endast är USB-C USB 3. Ska du koppla in fler än två enheter så behöver du en thunderbolt dock eller liknande på den ena modellen. Modellen med flera portar kan ha flera enheter (upp till 4) inkopplade utan att man behöver en thunderbolt dock.

 

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl noterat att den dyrare modellen har en del saker med i grundkonfiguationen som är tillval och kostar extra för den billigare, t.ex:

  • touch-ID på keyboard
  • gigabit ethernet

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, TB-000 säger:

Du har väl noterat att den dyrare modellen har en del saker med i grundkonfiguationen som är tillval och kostar extra för den billigare, t.ex:

  • touch-ID på keyboard
  • gigabit ethernet

 

Det är noterat men nån stans måste man sätta budgeten. Man lägger till lite här och där och vips så har det dragit iväg rejält.

Touch-ID är coolt men det klarar jag mig utan. Ethernet kan jag lägga till för 250kr om jag inte minns fel. Men även det klarar jag mig utan.

Stora frågan är om det är viktigare med 16gb minne än 8 kärning grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mansmag säger:

Stora frågan är om det är viktigare med 16gb minne än 8 kärning grafik.

Det beror säkert på vad du ska göra med datorn. Men om du begränsar frågan till detta så skulle jag välja mera internminne hellre än flera grafik-kärnor.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...