Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var stänger man av ljudet när macen stängs av...


Maria1
 Share

Rekommendera Poster

Var stänger man av ljudet när macen stängs av... Jag hittar inte det någonstans... Det skulle ju vara kul om macen sa good bye eller något annat men nu bara låter det. Jag använder en mac mini och har mac os Catalina.Oljudet har tillkommit med nyare uppdateringar av Catalina tror jag för det lät inte så i början. Jag borde uppdatera till ett nyare operativsysyem men jag vet inte hur man gör. Jag vill inte har Big Sur för jag är inte Sur. Men jag kanske måste installera det innan jag installerar det senaste som jag inte kommer ihåg vad det heter nu. 

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn låter när du stänger av den är det något fel som är trasigt, eller så har något behagat skämta med dig genom att installera nåt som låter när datorn stängs av. Jag kör själv med Catalina och min dator är helt tyst när den stängs av, det är när man sätter på den den låter, men det är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade råkat  komma åt fel inställning bara upptäckte jag när jag sökte på sound i min Mac mini... Nu är den tyst när den stängs av ... 

 

/Maria

 

Screenshot 2021-09-05 at 18.16.13.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så kom det tillbaka :angry2:eller så är det bara när man stänger av datorn genom att använda  apple menyn och log out och sen shutdown som det blev tyst.. Jag brukar skriva shutdown i terminalen. Det gör jag i Linux Mint också. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fördelar medför att starta ett terminalfönster, skriva sudo shutdown, följt av att sitt lösenord jämfört med att klicka på äpplet och sen Stäng av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar kommandoraden helt enkelt.  Men jag gillar inte att använda för långa kommandon . När jag började med datorer så fanns dos på min dator och jag började med att skriva en massa batfiler.  Basic fanns också och Windows 2.1 . Mac använde jag bara på AMI-hörsel  och på bibblan på den tiden. Jag blev sur på att mac saknade operativsystem. 

 

 Jag tror att har har skrivit om det tidigare i en tråd som heter "Mac saknar operativsystem har jag lärt mej". 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, SirKnasen säger:

Vilka fördelar medför att starta ett terminalfönster, skriva sudo shutdown, följt av att sitt lösenord jämfört med att klicka på äpplet och sen Stäng av?

Man behöver inte ens klicka, jag använder alltid ctrl+alt+cmd+utmatarknappen för att stänga av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Jag ska testa om det funkar med mitt tangentbord. Jag har upptäckt att vissa  kortkommandon inte funkar. Därför så använder jag inte så många kortkommandon med mac mini.  Jag har dessutom två tangentbord. Ett av dessa har jag nästan bara för att kunna göra skärmbilder.   Det tangentbordet har en speciell tangent som heter PS.   Command shift och  och Q stänger iallafall det fönster som jag använder för tillfället.  Med detta tangentbord som jag använder nu så loggar det kortkommandot ut från Mac mini . Men sen kommer jag ändå till en ny skärmbild och måste välja shutdown.

 

/Maria

 

Redigerad av Maria1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
6 timmar sedan, Maria1 säger:

"Mac saknar operativsystem har jag lärt mej".

:totaltgalen:

 

Det gjorde de ju nästan en gång på 90-talet. Sen köpte de Next.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt. Mac har inget ljud när man stänger av, den ska inte ha det heller. Det är inget som operativsystemet skickar ut. Det finns ett uppstarts-ljud, som man kan stänga av om man vill, men det finns inget ljud för nedstängning. 

Det kan ju förstås vara ett varningsljud, att Macen vill uppmärksamma på något problem. Att någon mjukvara inte kan stängas ner pga av något (t ex dokument inte sparade) eller liknande. Eller så ligger det något program någonstans som orsakar det ljudet. 

Du säger att det kom när du uppgraderade operativsystemet, jag kör ju också Catalina och har inget problem alls. Men jag tänker att det kanske är något gammalt program som inte är fullt kompatibelt och som stör. Jag skulle kunna tänka mig att det inte är vanliga office-program och så, utan att det kan vara något program som kör mer systemnära. Som kanske jobbar mot filsystemet, eller utökar funktionaliteten i OS på olika sätt eller ja den typen av program, mer systeminriktade program - från andra än Apple - , skulle jag kolla om det finns i datorn och om något sådant behöver uppdateras. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag äntligen svara på detta och nu använder jag min Linuxdator. Macen har blivit knäpp! Nu är det inte bara ljudet som irriterar mej utan att det blev konstigt när jag skulle svara på detta på min Mac mini. Det kom upp en del gamla inlägg när jag skulle skriva svar. Det sista programmet som jag installerade på Mac mini var 1Password och sen har jag installerat några uppdateringar av en del program... Dessutom så hoppar fönster och menyer omkring på skärmen :-( Jag har startat om Mac mini i felsäkert läge 2 gånger det hjälpte inte. :-(

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Raphael säger:

Jag förstår inte riktigt. Mac har inget ljud när man stänger av, den ska inte ha det heller. Det är inget som operativsystemet skickar ut. Det finns ett uppstarts-ljud, som man kan stänga av om man vill, men det finns inget ljud för nedstängning. 

Det kan ju förstås vara ett varningsljud, att Macen vill uppmärksamma på något problem. Att någon mjukvara inte kan stängas ner pga av något (t ex dokument inte sparade) eller liknande. Eller så ligger det något program någonstans som orsakar det ljudet. 

Du säger att det kom när du uppgraderade operativsystemet, jag kör ju också Catalina och har inget problem alls. Men jag tänker att det kanske är något gammalt program som inte är fullt kompatibelt och som stör. Jag skulle kunna tänka mig att det inte är vanliga office-program och så, utan att det kan vara något program som kör mer systemnära. Som kanske jobbar mot filsystemet, eller utökar funktionaliteten i OS på olika sätt eller ja den typen av program, mer systeminriktade program - från andra än Apple - , skulle jag kolla om det finns i datorn och om något sådant behöver uppdateras. 
 

Jag gillar kommandoraden helt enk

 

10 timmar sedan, Raphael säger:

Jag förstår inte riktigt. Mac har inget ljud när man stänger av, den ska inte ha det heller. Det är inget som operativsystemet skickar ut. Det finns ett uppstarts-ljud, som man kan stänga av om man vill, men det finns inget ljud för nedstängning. 

Det kan ju förstås vara ett varningsljud, att Macen vill uppmärksamma på något problem. Att någon mjukvara inte kan stängas ner pga av något (t ex dokument inte sparade) eller liknande. Eller så ligger det något program någonstans som orsakar det ljudet. 

Du säger att det kom när du uppgraderade operativsystemet, jag kör ju också Catalina och har inget problem alls. Men jag tänker att det kanske är något gammalt program som inte är fullt kompatibelt och som stör. Jag skulle kunna tänka mig att det inte är vanliga office-program och så, utan att det kan vara något program som kör mer systemnära. Som kanske jobbar mot filsystemet, eller utökar funktionaliteten i OS på olika sätt eller ja den typen av program, mer systeminriktade program - från andra än Apple - , skulle jag kolla om det finns i datorn och om något sådant behöver uppdateras. 
 

elt.  Men jag gillar inte att använda för långa kommandon . När jag började med datorer så fanns dos på min dator och jag började med att skriva en massa batfiler.  Basic fanns också och Windows 2.1 . Mac använde jag bara på AMI-hörsel  och på bibblan på den tiden. Jag blev sur på att mac saknade operativsystem. 

 

 Jag tror att har har skrivit om det tidigare i en tråd som heter "Mac saknar operativsystem har jag lärt mej". 

/Maria

Nu verkar det funka som det ska utom att Macen låter när den stängs av eller startas om...

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...