Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa iMac 2021-vilken storlek på hårddisken?


chivas_
 Share

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en APPLE iMac (2021) uppgradering från en Mac mini  2014, det jag regerar på är hårddisken (ej så kunnig på hårdvara) 256 och 512 GB känns lite för en ny dator tycker jag, hur ska man tänka där räcker det bra eller ska man ha en extern hårddisk eller molnlagring som extra lagring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett snöre? Ditt behov av att kunna lagra filer styr, förstås. Hur mycket lagrat har du idag?

 

Men du kan enkelt komplettera datorn med extern SSD för en bråkdel av priset vad större intern SSD skulle kosta.

 

Molnlagring kanske man ska ha ändå, med tanke på att backup bör finnas på olika platser för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ja, 256 är väl i minsta laget.

 

Det blir mycket billigare att köpa till en extern disk. Gärna en SSD av något slag med snabb anslutning. T.ex. en 1 TB NVMe SSD i ett M.2 USB-C-kabinett som kostar under 2000 kr sammanlagt, jämfört med 5000 om du vill ha motsvarande internt. Lägg sen allt som är stort på den externa och spara den interna till OS och appar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, chivas_ säger:

Jag funderar på att köpa en APPLE iMac (2021) uppgradering från en Mac mini  2014, det jag regerar på är hårddisken (ej så kunnig på hårdvara) 256 och 512 GB känns lite för en ny dator tycker jag,

Köper du från Apple kan du konfigurera iMac M1 med upp till 1 TB eller 2 TB beroende på vilken modell du börjar från. https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac/blå-24-tum-apple-m1-chip-med-åttakärnig-processor-och-åttakärnig-grafikprocessor-512gb#

(Det som syns på "förstasidan" hos Apple är en grundkonfiguration man kan ändra.)

Hos återförsäljare så beror det ofta på vilken konfiguration återförsäljaren valt att ta in i sortimentet. (Det känns som att många återförsäljare vill ha lågt pris och därför ofta väljer minsta möjliga lagring.)

 

Generellt tycket jag att Apples grundkonfiguration har varit och är med väldigt litet lagring. 

 

Hur mycket lagring man behöver och om man vill använda extern SSD eller moln tror jag var och en måste känna efter själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Köpa iMac 2021-vilken storlek på hårddisken?

Renoverade rubriken så den blir begriplig och sökbar.

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-09-04 11:34, chivas_ säger:

Jag funderar på att köpa en APPLE iMac (2021) uppgradering från en Mac mini  2014, det jag regerar på är hårddisken (ej så kunnig på hårdvara) 256 och 512 GB känns lite för en ny dator tycker jag, hur ska man tänka där räcker det bra eller ska man ha en extern hårddisk eller molnlagring som extra lagring?

Dagens SSD-hårddiskar i nya Macar är H-Y-S-T-E-R-I-S-K-T snabba och därför dyra. För att hålla ner priset ( och tjäna så mycket som möjligt ) är storlekarna små. Välj så stor du orkar betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nu är tiden inne att köpa en ny Imac 24 men som jag trodde ingen mellandagsrea på Imac ;( 

Mitt stora intresse med datorer är att hålla på med kort, bilder och video från olika semestrar mm just nu är appen bilder uppe i 300GB så jag borde klara mig på en 512GB och köra molnlagring och en extern SSD hårddisk hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...