Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine från extern hårddisk till extern hårddisk


Enq
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

Kanske en korkad fråga men jag ställer den ändå...

Jag har en Macbook pro och en extern hårddisk (extern hårddisk 1) som jag jobbar ifrån, dessa vill jag göra en backup på via Time Machine där allt då ska lagras på en annan extern hårddisk (extern hårddisk 2).

Hur går jag tillväga? Som jag fattat det så kan jag bara välja att göra backup från datorn men inte något externt, har jag fel?

Vänligen

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Det var nog inte det TS menade. Han eller hon ville få med en extern disk i back up-processen.

Mig veterligen är det bara systemdisken som går att spara i Time Machine, men jag kan ha fel.

 

Edit: Fast vid närmare eftertanke, så har jag i mina inställningar för Time Machine uttryckligen uteslutit mina externa diskar från säkerhetskopieringen (under Alternativ), vilket torde betyda att man kan få med dem.

Redigerad av KMN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid en extern disk inkopplad utöver min Time Capsule.

 

Trodde att trådskaparen ville få med alla gamla backuper, det får han ju om han kopierar allt från den han nu använder, kan ha missuppfattat.

Vill han köra från extern disk är det ju enklare att använda SuperDuper ( om nu trådskaparen kör en äldre version av macOS )

 

https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat själv, men jag har uppfattat det som så att när man drar igång TimeMachine så lägger den automatiskt till konfiguration att exkludera externa hårddiskar. Det borde bara vara att ta bort dessa exkluderingar i konfigurationen så kommer de diskarna med i backupen. 

 

Tänk dock på s rekommendation att hårddisken man lagrar backupen på ska vara minst dubbelt så stor som de diskar man inkluderar i backupen.

 

https://www.macworld.com/article/229391/how-to-make-sure-time-machine-backs-up-external-drives.html

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den externa disken ska vara i HFS+ (APFS borde också funka), då kan den inkluderas om man startar en ny Timemachine-backup. Om den externa är i ExFAT tror jag inte den inkluderas, men jag kan ha fel där. Jag backupar iaf ett par externa HFS+-diskar, men mina NTFS-diskar går inte att få med. 

Om man öppnar Time Machine och alternativ så borde det gå att se vilka enheter som är uteslutna, borde gå att plocka bort dem från den listan så att de kommer med i backupen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för alla era svar. Grymt forum ;)

 

Jag har alltså en MacBook Pro med ganska liten hårddisk och därför har jag valt att köpa till en extern hårddisk (hårddisk 1) som jag jobbar emot.

Själva laptopen har alltså inte mycket data i sig utan allt viktigt finns på hårddisken (hårddisk 1).

Det skulle kännas tryggt att då och då göra en backup på all data.

Därför har jag införskaffat ytterligare en hårddisk (hårddisk 2). Tanken är att förvara denna hårddisk 2 på jobbet och någon gång i månaden ta med den för att göra en backup.

Båda är formaterade som Mac OS Extended (journalförd).

 

När jag i Time Machine klickar på ”välj hårddisk för säkerhetskopiering” så kommer mina två externa hårddiskar (hårddisk 1 och hårddisk 2) upp som val.

 

Om jag istället trycker på knappen ”alternativ” så får jag upp en ruta där jag kan utesluta objekt från säkerhetskopieringar.

 

Är det alltså så att Time Machine gör en backup på allt från laptopen och jag endast kan välja vilken plats (extern hårddisk) denna backup ska läggas?

 

Jag vill ju alltså framförallt göra backupen från hårddisk 1 till hårddisk 2.

 

Phu.

Hils E

Skärmavbild 2021-09-06 kl. 12.51.34.png

Skärmavbild 2021-09-06 kl. 13.02.26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild 1 gäller vilken hårddisk din back up ska sparas på.

Bild 2 visar vilka diskar som INTE tas med i din back up. Så ta bort Hårddisk 1 från listan om du vill ha med den i din back up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kolla på Good Sync som är ett billigt program som tex synkar från A till B

Då kan du kopiera allt från hårddisk1 till hårddisk2 och sen när du tar hem den från jobbet kan du bara fylla på med en synk så kommer allt nytt med.

 

Telly82 har järnkoll på det programmet, funkar väldigt smidigt.

Jag synkar mellan 3 diskar och man kan välja olika sätt att synka på efter behov och önskemål

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...