Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Thunderbolt 3 utan USB 3 ?


TB-000
 Share

Go to solution Solved by Mr Walker,

Rekommendera Poster

Jag trodde att en Thunderbolt-3-kabel alltid kunde användas som en USB-3-kabel (med USB C)...
Men på lådan till Belkin Thunderbolt 3 kabel står:

  • USB 2.0 – ja
  • USB 3.0 – nej
  • Thunderbolt 3 – ja
  • Displayport – nej
  • Power – up to 100W

t3_utan_usb3.thumb.jpg.41109d9ae551438bd658580c4b5b0beb.jpg

 

Är det verkligen så att Belkins Thunderbolt-3-kabel inte kan användas som USB-3-kabel?

Är det därför Belkins kabel är så mycket billigare än Apples Thunderbolt-3-kabel ? Jag trodde att det var märket  som gjorde  kabeln dyr...

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs denna MacWorld-artikel och se om du hittar nåt matnyttigt.

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.733361/adaptrar-mac?queryText=thunderbolt 3 usb 3 kabel

Även

https://m3.idg.se/2.1022/1.713029/usb-c-thunderbolt-3

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hej, utan att läsa vad Axelman länkar till så har jag väl själv kommit fram till följande. Långa Thunderbolt 3 kablar (typ 2 m kablar) är aktiva och då måste man noga läsa vad de passar att användas till. Korta halvmeterskablar som man ofta får med prylar man köper är passiva och de kommer fungera ”lika bra” som USB-kablar. Belkinkabeln ovan passar med andra ord utmärkt mellan två Thunderbolt enheter där den kommer leverera full prestanda men är kass och helt onödig att använda som en USB kabel. 
 

Notera att om du använder den som det är avsett t ex mellan en Mac och en Thunderbolt-docka/eGPU/Thunderboltskärm som i sin tur har USB anslutningar så får du ut USB3 där. Till en ren USB enhet så blir det långsamma USB2. 
 

För en ren USB till USB bör du välja en enklare kabel för bästa pris/prestanda. Men kolla upp att den stöder USB3. Det gör t ex inte Apples laddkabel som följde med min dator. 
 

Ska du ha en ren USB kabel vinner du alltså inte något på att köpa Apples Thunderbolt kabel jämfört med en enkel passiv kabel avsedd för USB3. Ska du ha en Thunderboltanslutning så skulle jag säga att det inte spelar någon större roll vilken av kablarna (Apple eller Belkin) du använder, du får 40 Gbit/s. 
 

Jag har två av Belkins Thunderbolt kablar och de har fungerat bra under flera år. De kanske inte har den mest distinkta fastsättningen av kontakten dock. 

Redigerad av Mr Walker
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mr Walker. 
 

Jag sökte kabel p.g.a.:

  • återkommande, tillfälliga, kortvariga behov av thunderbolt 3 kabel över 1,5 meter, och
  • återkommande, tillfälliga, kortvariga behov av USB-C USB 3.1 kabel över 1,5 meter

Jag trodde att båda behoven kunde lösas med vilken som helst 2 m thunderbolt 3 kabel som kunde användas som antingen thunderbolt 3 eller USB 3.1, men så enkelt var det inte. Man lär sig...

 

Enklare USB-C kablar verkar helt vara inriktade på laddning. Man hittar information om Watt laddning men man får verkligen söka innan man hittar information om dataöverföringsprestanda. Det verkar nästan vara enklare att hitta information om USB-A USB 3-kablar och med USB-C/A konverter får man den långa USB-C USB 3 kabeln ... 😐

 

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...