Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AdGuard och DN:s kommentarsfält


KMN
 Share

Go to solution Solved by KMN,

Rekommendera Poster

Använder mig sedan en tid av AdGuard som annonsblockerare, i macen och i iPad/iPhone. I datorn har jag AdGuard för Safari och i iPad/iPhone har jag AdGuard Pro. Det har på det hela taget fungerat till belåtenhet.

Men nu blir kommentarsfälten på dn.se också blockerade. Lite trist, kan jag tycka och antar att det är något som ändrats på den sidan, dn.se.

Har i stort sett bara standardfilter aktiverade i AdGuard och kör senaste versionen av alla programvaror. Använder Safari genomgående.

Finns det någon fix för det här? Eller måste man fortsättningsvis stå ut med annonserna för att kunna ta del av kommentarsfälten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av Safaris blockerare, tilläggen helt enkelt.

Högerklicka på adressfältet och välj "Inställningar för den här webbplatsen...".

 

Skärmavbild 2021-09-01 kl. 10.29.11.png

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, mikaellq säger:

Stäng av Safaris blockerare, tilläggen helt enkelt.

Högerklicka på adressfältet och välj "Inställningar för den här webbplatsen...".

 

Skärmavbild 2021-09-01 kl. 10.29.11.png

Jovisst, då funkar det.

Men så får man också stå ut med annonserna…

Jag vill helst både äta kakan och ha den kvar (vilket fungerade utmärkt tidigare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, KMN säger:

Jovisst, då funkar det.

Men så får man också stå ut med annonserna…

Jag vill helst både äta kakan och ha den kvar (vilket fungerade utmärkt tidigare).

Då får du vitlista de delarna.

Jag för min del har löst det genom att kombinera blockerande tillägg i Safari (snyggare) med DNS-blockering som förr var med AdGuard, numera med NextDNS (snabbare, mera komplett).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KMN säger:

kommentarsfälten på dn.se

Är det Ifrågasätt.se? I så fall kan du testa att vitlista deras hemsida. Tidningssidor består ofta av material från flera sajter. Eller kolla i web inspector om det är någon annan sida som anropas. Jag har inte DN så jag kan inte guida närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Är det Ifrågasätt.se? I så fall kan du testa att vitlista deras hemsida.

Ja, det är ifrågasätt. Men problemet verkar exklusivt för dn.se. På andra tidningssidor med ifrågasätt visas kommentarerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, KMN säger:

Ja, det är ifrågasätt. Men problemet verkar exklusivt för dn.se. På andra tidningssidor med ifrågasätt visas kommentarerna.

Det var säkert närmare 20 år sedan jag ifrågasatte DNs ickestandard på koden men de ryckte på axlarna åt det.

 

DN är ingen bra sida och något jag själv undviker trots deras svagt liberala lutning. 

 

Annars hade det gått att lägga ifrågasätt.se i vitlistan.

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, KMN säger:

Ja, det är ifrågasätt. Men problemet verkar exklusivt för dn.se. På andra tidningssidor med ifrågasätt visas kommentarerna.

Som @mikaellq skriver, DN kodar knepigt och sajten funkar inget vidare i Safari, se tråd nedan. Men en som hade problem installerade 1Blocker och blev av med problemen. Kan dock inte garantera något.

 

https://www.99mac.se/forum/t/326015-problem-med-dnse

https://www.99mac.se/forum/p/2401467

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Är det Ifrågasätt.se? I så fall kan du testa att vitlista deras hemsida. Tidningssidor består ofta av material från flera sajter. Eller kolla i web inspector om det är någon annan sida som anropas. Jag har inte DN så jag kan inte guida närmare.

(Vilka nyhetssidor använder ifrågasätt.se?)

 

Jag ser nu på sidan många kommentarer från många tidningar. :) 

 

 

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Som @mikaellq skriver, DN kodar knepigt och sajten funkar inget vidare i Safari, se tråd nedan. Men en som hade problem installerade 1Blocker och blev av med problemen. Kan dock inte garantera något.

 

https://www.99mac.se/forum/t/326015-problem-med-dnse

https://www.99mac.se/forum/p/2401467

Generellt har jag inte haft problem med dn.se i Safari. Och tills helt nyligen visades också kommentarsfälten, trots AdGuard.

 

Visst kan man prova med någon annan annonsblockerare, men min erfarenhet säger mig (och då har jag testat ett antal) att det då dyker upp andra problem.

AdGuard har som sagt fungerat riktigt bra — enda irritationsmomentet tidigare har varit att aftonbladet.se har kvar tomma fält där de blockerade annonserna funnits, och det gäller bara iOS/iPadOS inte macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nu att även blocket.se numera ”går sönder” med AdGuard.

Är det så att skaparna av hemsidor inlett ett nytt fälttåg mot annonsblockerare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Såg nu att även blocket.se numera ”går sönder” med AdGuard.

Är det så att skaparna av hemsidor inlett ett nytt fälttåg mot annonsblockerare?

Blocket använder jag inte alls men ser att det är enkelt att logga in, otippat med Schibsted-kontot som jag normalt bara använder för nyheter.
 

Jag loggade in och bläddrade runt lite och fick inga problem. Kan du vara mer specifik med vad som går fel för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mikaellq säger:

Blocket använder jag inte alls men ser att det är enkelt att logga in, otippat med Schibsted-kontot som jag normalt bara använder för nyheter.
 

Jag loggade in och bläddrade runt lite och fick inga problem. Kan du vara mer specifik med vad som går fel för dig?

Först var i stort sett allt på sidan blockerat, sedan blockerades enskilda annonser (då man klickade på dem) nu tycks det ha självläkt.

Vilket stärker mig i uppfattningen att annonsblockerare ofta ger upphov till sekulära fenomen.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, KMN säger:

Först var i stort sett allt på sidan blockerat, sedan blockerades enskilda annonser (då man klickade på dem) nu tycks det ha självläkt.

Vilket stärker mig i uppfattningen att annonsblockerare ofta ger upphov till sekulära fenomen.

Visst är det inte riskfritt med annonsblockering men SÅ stora problem kan jag inte erinra mig att någonsin ha haft. 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Visst är det inte riskfritt med annonsblockering men SÅ stora problem kan jag inte erinra mig att någonsin ha haft. 😄

Vet inte om de är så stora, det är nog mest deras stokastiska karaktär som förbryllar och irriterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Nu verkar det ju — konstigt nog — som om jag är ganska ensam om att ha det här problemet…

Men OM någon annan också råkar ut för det, så är en lösning att lägga till följande Användarregel i AdGuard, som gör undantag i blockerandet (funkar i macOS, iPadOS och iOS):

@@||privacy-center.org^$domain=dn.se

 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...