Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Scanna via Bildinsamling – "du har inte behörighet"...?


geklof
 Share

Rekommendera Poster

Drivrutinen till min gamla trogna scanner Epson Perfection V200 funkar inte på Big Sur, eftersom den bara finns som 32-bit. Men så läste jag att det ska kunna gå att scanna via Bildinsamling, och laddade ner ett tillägg för detta från Epson (ICA Scanner Driver v5.8.9 for Image Capture).

Men när jag sedan startar Bildinsamling så får jag ett felmeddelande (se bild) om att jag inte har behörighet att öppna appen EPSON Scanner. Datoradministratören är ju jag själv, och något nätverk är jag inte uppkopplad mot.

Tacksam för tips och hjälp!

 

 

Skärmavbild 2021-08-26 kl. 16.00.30.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, geklof säger:

PS. Installerade även Epson Event Manager v2.51.83. Den säger att den inte kan hitta scannern och att jag ska installera drivrutinen...

Vad händer om du klickar på frågetecknet i dialogen?

Om programmet inte är nedladdat från Apple måste du ev. Godkänna att det startar. Minns inte hur. Kanske någon annan vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Vad händer om du klickar på frågetecknet i dialogen?

Om programmet inte är nedladdat från Apple måste du ev. Godkänna att det startar. Minns inte hur. Kanske någon annan vet?

 

Tack för svar. Epson Event Manager är installerat och öppnas som det ska. Men själva grejen är ju att det inte finns någon drivrutin som funkar med Big Sur, det är därför jag försöker via Bildinsamling...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-26 16:18, geklof säger:

Drivrutinen till min gamla trogna... laddade ner ett tillägg för detta från Epson (ICA Scanner Driver v5.8.9 for Image Capture).

Men när jag sedan startar Bildinsamling så får jag ett felmeddelande (se bild) om att jag inte har behörighet att öppna appen EPSON Scanner. Datoradministratören är ju jag själv, och något nätverk är jag inte uppkopplad mot.

Tacksam för tips och hjälp!

 

 

Skärmavbild 2021-08-26 kl. 16.00.30.png

och du har installerat drivern? inte bara laddat ner den?

gjort säker start och startat om igen?

tittat i systeminställningar och sett att scannern finns där?

 

Sven

 

ps just nu är det 100 kr rabatt på Vuescan. Ett mycket kompetent program som uppdateras kontinuerligt och ger dig möjligheten ha flera scanners och flera datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen epsonscanner så jag kan inte testa vad som går fel. Hp och canonscanner har jag. Lycka till med Vuescan. Billigare än ny maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-29 12:57, sefr säger:

Jag har ingen epsonscanner så jag kan inte testa vad som går fel. Hp och canonscanner har jag. Lycka till med Vuescan. Billigare än ny maskin.

En sista fråga: om du har ICA Scanner Driver installerad, ser du då var den ligger? Jag hittar den inte efter installation, varken i mappen Appar eller i Biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har den inte. Kan ju vara en dold fil i biblioteket. Eller ligga i en Epson-mapp eftersom det är program därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...