Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Camo för iPhone som webbkamera


Pampas
 Share

Rekommendera Poster

Jag har hittat en app som skulle kunna hjälpa mig att använda min mobil som webbkamera. Allt artade sig bra tills jag kom till att börja använda appen för en konferens. Man ska ha en app, Camo, för mobilen och en annan, Camo Studio, för datorn. Det artade sig fint men när jag skulle få till sambandet mellan mobilen och datorn så blev det inte någon kontakt trots att jag använder en färsk lightningkabel. Mobilen tar emot laddning via datorn, men någon kontakt kommer inte till stånd i Camo.

 

Mobil: iPhone 6S med iOS 14.7.1

Dator: Mac mini med Intel Core i5, OS High Sierra

 

Appen är på engelska med en hel del andra språk bl.a. spanska (tyvärr inte svenska). När jag höll på med installationen och jag skulle fylla i diverse data hade det plötsligt växlat över från engelska till spanska. Jag behärskar detta språk bra så jag fullföljde installationen "på spanska" men undrar vad språkväxlignen kan ha berott på.

 

Vad kan vara felet, enligt information från bolaget är det en utmärkt lösning som ger bättre bilder än Macdatorernas ordinarie webbkameror och ska koppla ihop omedelbart vid öppnande av apparna. Är det något som gör att dator och mobil inte "lirar ihop"? Är det för att man ska uppgradera till betalversionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
2021-08-26 13:13, Pampas säger:

Jag har hittat en app som skulle kunna hjälpa mig att använda min mobil som webbkamera. Allt artade sig bra tills jag kom till att börja använda appen för en konferens. Man ska ha en app, Camo, för mobilen och en annan, Camo Studio, för datorn. Det artade sig fint men när jag skulle få till sambandet mellan mobilen och datorn så blev det inte någon kontakt trots att jag använder en färsk lightningkabel. Mobilen tar emot laddning via datorn, men någon kontakt kommer inte till stånd i Camo.

 

Mobil: iPhone 6S med iOS 14.7.1

Dator: Mac mini med Intel Core i5, OS High Sierra

 

Appen är på engelska med en hel del andra språk bl.a. spanska (tyvärr inte svenska). När jag höll på med installationen och jag skulle fylla i diverse data hade det plötsligt växlat över från engelska till spanska. Jag behärskar detta språk bra så jag fullföljde installationen "på spanska" men undrar vad språkväxlignen kan ha berott på.

 

Vad kan vara felet, enligt information från bolaget är det en utmärkt lösning som ger bättre bilder än Macdatorernas ordinarie webbkameror och ska koppla ihop omedelbart vid öppnande av apparna. Är det något som gör att dator och mobil inte "lirar ihop"? Är det för att man ska uppgradera till betalversionen?

 

Jag har nu använt programmen i en konferens med en ny USBkabel kopplad direkt till Minin. Bilden blev mycket bra, bättre än andra deltagares bild, trots att jag använde selfie-linsen (enklast att ställa upp mobilen). Andra deltagare lade märke till att det stod på spanska vilket dock inte gjorde något för mig. Det gick att reglera zoomfunktion, vissa färginställningar och vilken lins som användes utan att behöva greppa mobilen, allt i den version som var gratis. Pro-varianten ger många fler egenheter och inställningar men gratisvarianten var absolut tillräcklig.

 

Ska nu lära mig bättre hur jag ska ställa in volymen i Teams så allt blir perfekt. Alla är vi barn i början.

Det lär gå att användas Skype m.fl. andra konferensprogram om man så vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju gratis programvara som låter dig ansluta nallen via wifi till både ios och android som funkade i zoom sist jag testade. Har glömt vad det heter men det är nåt liknande namn. Jag har en äldre iphone och en honor 9 med programmet installerat i och iphonen har bäst video.

 

Har till och med anslutit nallarna via wifi till OBS i min laptop när jag livestreamar.

 

Lustigt bara att efter ha funkat i över 10 år att göra gruppsamtal i som jag vet personligen minst tre olika program så börjar alla använda två ganska nya och krångla med inställningar och greja för att få igång det hela. Dela filer, screensharing you name it har funnits länge även i gratisprogram.

Redigerad av Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...