Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera Catalina på extern FW-disk


SwedeBear
 Share

Rekommendera Poster

Har påbörjat att lyfta hustruns iMac från High Sierra till Catalina installerat på extern 2TB HD inkopplad över FireWire (ingen Thunderbolt/USB -C/3 på iMacen). Har partionerat till 0,5 TB APFS och resterande HFS+ då vi går i tankar att byta ut interna snurredisken mot en statisk 512 GB.
Problemet är: efter installation över bootbar USB-sticka bootar inte HD:n över Firewire. USB fungerar, men USB2…
Har tittat runt men inte hittat något om ev specifika gränssnitt på externa systemenheter under Catalina. Tackar på förhand för info o tankar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Catalina kräver APFS-formatering av skivan.

Som hela enheten eller aktuell volym där installationen sker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, SwedeBear säger:

Som hela enheten eller aktuell volym där installationen sker?

Hela enheten = radera/formatering. Partitionsschemat ska vara GUID.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar gränssnitt till enheten någon roll; USB/FW/Thunderbolt med tanke på boota/ange som startdisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, SwedeBear säger:

Spelar gränssnitt till enheten någon roll; USB/FW/Thunderbolt med tanke på boota/ange som startdisk?

Inte i princip. Men det blir effektivare och pålitligare med internt modernt gränssnitt som PCIe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Inte i princip. Men det blir effektivare och pålitligare med internt modernt gränssnitt som PCIe.

Japp, brist på dylikt i hustruns iMac begränsar mig till FW/USB2…
Ang externa HD:n, jag formaterade 2 partitioner GUID/HFS+ enl min första post och därefter formaterade/raderade jag den mindre om 500GB till APFS med kommande SSD i åtanke. Installationen av Catalina på den mindre partitionen är körbar med disken över USB men hittas inte om jag kopplar via FW och försöker boota…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutfundering här är om den ursprungliga formateringen av enheten, dvs HFS+ och GUID då den var kopplad med FW och formateringen/partitioneringen av de två volymerna, 500GB APFS respektive 1,5TB HFS+ då den var kopplad över USB sätter hur den bootar i fortsättningen?
Installationen "gråade ut" enheten som var kopplad via FW vilket tyder på att FW inte finns med i Catalina typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte via FireWire alls:

 

macOS Catalina will not boot from a FireWire device
Apple has dropped support for booting from FireWire devices. The macOS Catalina Installer will explicitly disallow installation onto a FireWire-attached device, and if you attempt to boot macOS Catalina from a FireWire-attached device, the startup process will fail with the universal "no entry" symbol.

Solution: If your external device also has a USB interface, attach the device to your Mac using a USB cable instead.”

 

https://bombich.com/kb/ccc5/macos-catalina-known-issues

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...