Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken iMac ska jag välja?


Jocke1288
 Share

Rekommendera Poster

Har tänkt köpa en imac men har fastnat lite angående modell. Tänker använde den lite i jobbet inget jätte krävande. Kommer mest ha den för att kolla på fotboll, film, enklare spel typ Football manager. Frågan är om det är värt att gå på 2014-2015 27” med 5k skärm eller inte. Går att få 2011-2013 till betydligt bättre pris. Tänker att det måste va ssd eller fusion drive i vilket fall. Verkar även som ja måste ha 2014 för att kunna använde big sur.

Redigerad av Jocke1288
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper en så pass gammal dator med fusion drive är risken stor att hårddisken med snurrande skiva ger upp, så jag rekommenderar en med enbard ssd. 5k skärm eller 2,5k skärm tycker jag inte har någon stor betydelse – men det finns det säkert andra som gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en 2015 om du ska kunna köra kommande Monterey

 

Det går att köra Big Sur och kommande Monterey även på 2013 men det kräver mjukvarumodifikationer.

Försök hitta en 2015 eller nyare. 5K skärmarna är riktigt trevliga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Vilken iMac ska jag välja?

Har man väl vant sig med en högupplöst skärm (4K eller motsvarande, 5K) känns valet rätt självklart, 5K är en vansinnigt mycket bättre skärm och datorn känns 10 år nyare. Apple har gjort helt rätt som satsat på Retinaskärmar. Imac 27" med 5K är en av de mest prisvärda macarna någonsin, mycket tack vare skärmen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...