Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa MacBook Pro M1?


Klipsch
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om jag skall köpa nya MacBook Pro m1 som ett komplement till iMac, eller vänta till nästkommande version, jag är amatör och ingen heavy power user. Jag skall använda den som komplement till min Sony A7R2 kamera 42Mp och filmar i 4K. Köpte nyligen iMac 2020 3,8 Ghz 8core 64Gb RAM. kommer jag klara mig med den nya M1, min MacBook Pro nu är från 2010, 13" 2,3 Ghz dual core. Bilden nedanför visar vad jag har nu, kommer jag att uppleva en stor skillnad? Tacksam för respons.

Skärmavbild 2021-08-21 kl. 17.17.16.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Köpa MacBook Pro M1?

Jag bytte nyss från en MacBook Pro 13" 2015  (i7 3.1 GHz 16 GB RAM) till en MacBook Air M1 2020 (16GB RAM) och Air M1 upplever jag som mycket snabbare vid normal användning.

 

Din MacBook Pro är från 2010 så du kommer antagligen att tycka att M1 är enormt mycket snabbare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag förvirrad. Du skriver att du har en MBP 2010 men bilden säger 2012....? :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar givetvis 2012, som bilden visar, enligt bil är det jag har.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, TB-000 säger:

Jag bytte nyss från en MacBook Pro 13" 2015  (i7 3.1 GHz 16 GB RAM) till en MacBook Air M1 2020 (16GB RAM) och Air M1 upplever jag som mycket snabbare vid normal användning.

Ja, är inte Air mer prisvärd? Verkar skilja mer i pris än i prestanda mellan den och MacBook Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, KMN säger:

Ja, är inte Air mer prisvärd? Verkar skilja mer i pris än i prestanda mellan den och MacBook Pro.

Pro har fläkt och touch-bar som Air saknar. Touch-bar får var och en avgöra själv om man vill betala extra för. Fläkt gör att datorn har bättre kylning och kan gå på max längre tid, men fläkt drar också in damm i datorn. Jag ser det som en fördel med Air att den saknar fläkt. Vid min användning hittills har Air inte blivit varm (men jag har å andra sidan inte redigerat högupplöst film). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv vill jag nog avvakta och se vad som händer med nästa version. Nyfiken på vad som händer med stöd för e-GPU bl a. Men jag har lite nyare MacBook än du och den duger ett tag till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...