Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad strömförbrukning (relaterat till sidecar?)


TB-000
 Share

Go to solution Solved by TB-000,

Rekommendera Poster

Jag har en IPadPro 11" 2020 sedan tidigare. Jag har fått min nya MacBook Air M1 2020 och dragit igång den. (Fantastiskt lyft från min gamla Macbook Pro Intel.) I samband med detta testade jag snabbt sidecar med iPad. Jag konstaterade att det fungerade, men också att jag inte kände något behov av sidecar, så jag stängde snabbt av det (från MBA). Sedan dess har iPad nu i ett drygt dygn haft en mycket högre strömförbrukning än normalt. 

 

När jag tittar på batterianvändning på iPad ser jag inget som förklarar batterianvändningen. (Apparna som enligt listan tar mest är App Store, Böcker och Musik.) Det känns som att det som drar ström inte syns på listan. Kan det vara sidecar? Eller kan det vara någon iCloud-synk som kom igång när en ny mac kopplades ihop med iCloud?

 

Måste man stänga ner sidecar på något speciellt sätt? – Jag får en känsla av att strömförbrukningen kunde förklaras med något på iPad som bara är halvt nedstängt och försöker återupprätta sidecar med MBA. 

 

Någon som haft liknande erfarenheter och hittat hur man löser det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte märkt samma sak men å andra sidan har jag ju generellt rätt dålig batteritid på samma iPad-modell 🙂

 

Och när man kör Sidecar så går det åt massor med batteri. Men.. intressant frågeställning. 

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet mera observationer:

  • Att stänga av Bluetooth påverkade inget.
  • Att starta om iPad och MBA var för sig påverkade inget.
  • Men följande påverkade:
    • Jag stängde av iPad, och lät den vara avstängd.
    • Jag stängde av MBA, och lät den vara avstängd.
    • Jag startade upp iPad och nu var strömförbukningen normal när iPad var nystartad och MBA avstängd. Jag körde så i flera timmar med normal strömförbrukning på iPad.
    • När jag startade upp även MBA så ökade strömförbrukningen på iPad även om bluetooth var avstängt på båda och jag inte heller rörde sidecar-inställningen (som var av). (Både iPad och MBA på samma WiFi.)

Någon teori om varför MBA gör att iPad har högre strömförbrukning? 

Något jag kan ändra i inställningarna?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Solution

Jag har med försök och misstag kommit fram till att följande löste problemet:

  • Stänga av iPad, och låta den vara avstängd medan...
  • Göra säker start på MBA
  • Installera om Big Sur på om MBA
  • Starta iPad och MBA och låta bli att aktivera SideCar

Efter detta så är strömförbrukningen normalt låg och hålls normalt låg. (Man ska tydligen akta sig för att testa SideCar om man inte har behov av det.)

 

Eftersom det här är en lösning jag hittat med försök och misstag så är det ju möjligt att det finns bättre lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...